گروه تابلو سازی ناموَر

تاریخچه پیدایش تابلو و تابلوسازی، داستانی جذاب از گذشته تا کنون

تاریخچه پیدایش تابلو و تابلوسازی، به زمان های بسیار دور برمی گردد. دروانی که اولین تمدن ها در شرق و غرب جهان به وجود آمدند. سالها بعد از پیدایش انسان های اولیه، انسان‌ها در کنار رودخانه ها پناهگاه های امنی را به پا کردند و اولین اجتماع ها شکل گرفت. پس از آن این اجتماع روز به روز بزرگتر شد و شهرهای اولیه ساخته شدند.

شهرها، مجموعه از مغازه ها، کاخ ها، عبادتگاه ها و خانه ها بودند. از آن زمان بود که نصب تابلو بر سردر برخی از فضاها اهمیت خاصی پیدا کرد. به طوری که برای ساختن برخی از تابلوها، زمان زیادی صرف می شد. پس تاریخچه پیدایش تابلوسازی به زمان شکل گیری شهرهای بزرگ می رسد، جایی که اولین مکان های مهم در آنها ساخته شدند.

تابلو حروف برجسته بانک ملت

این اتفاق همزمان در شرقی ترین مناطق جهان از جمله بین النهرین و غرب جهان در روم و یونان باستان به وقوع پیوسته است. قرن ها بعد محققان در بررسی ها و حفاری هایی که در محل شکل گیری اولین تمدن ها داشتند، نمونه هایی از اولین تابلوهای تجاری را کشف کردند که درحال حاضر در موزه های متعددی نگهداری می شوند.

اولین تابلوها چگونه بودند؟

در واقع اولین تابلوهایی که ساخته شده‌اند، لوح های سنگی و یا تخته های چوبی بودند که با کنده کاری هایی که بر روی آنها انجام می شد، نام یک بنا را نمایش می دادند. اغلب تابلوهای بزرگی که بر سردر مکان های مهم مانند کاخ ها به نمایش در می آمد، توسط سنگتراشان حرفه ای یا نجاران  آن دوره‌ها ساخته می شد.

در واقع باید گفت که صنعت تابلوسازی بعد از پیدایش خط به وجود آمده است. با اخترع اولین خط ها، از آن‌ها در تابلوسازی،استفاده شده است. بعدها خط هم دچار تغییر و تحول شد و شکل و نگارش آن تغییر کرد. در هر دوره متناسب با نوع خطی که رواج داشت تابلوسازها تابلوها را می ساختند.

در کل اولین تابلوهایی که پیدا شده اند، از جنس سنگ و چوب بودند. البته در این بین از چرم هم به عنوان تابلو برای نمایش نام مکان ها استفاده می شده است. گاهی برای مکان های باشکوه و مجلل از فلزهایی همچون برنز، مس یا طلا و همین طور سنگ مرمر استفاده می کردند که بیشتر جنبه تجمل گرایی و نمایش قدرت داشته است.

تابلو سازی چگونه اهمیت پیدا کرد؟

از همان ابتدای به وجود آمدن تمدن ها، دین و آیین های مختلفی هم به وجود آمد. در پیرو همین موضوع عبادتگاه ها شکل گرفتند. آیین مختلف، عبادتگاه های متفاوتی داشتند که باید نامی برای آن‌ها در نظرمی‌شد، به همین دلیل نیاز بود تا با نصب یک تابلو، نام این مکان برای مردم مشخص شود.

تابلو کامپوزیت راینو

همچنین هر حکومتی که شکل می گرفت کاخ ها و مکان های مجللی را برای خود می ساختند، این مکان ها نیز نیاز به یک تابلو ورودی داشتند تا هویت فضاهای مختلف را مشخص کند.

از طرفی مدت ها بعد حاکمان دریافتند که باید برخی از فرامین و قوانین که برای شهرها وضع می کنند بر روی ابزاری نوشته و در محل های تجمع مردم در شهر نصب شود.

همه این اتفاق‌ها باعث شد تا تابلو سازی کم کم اهمیت پیدا کند و به عنوان یک صنعت مهم شناخته شود. البته با بزرگتر شدن شهرها، مغازه ها و مکان های تجاری مانند بازارها هم به وجود آمدند که همین موضوع به اهمیت تابلوسازی اضافه کرد. تابلو مغازه های اولیه معمولاً چوبی یا فلزی بودند.

وقتی تابلو تبلیغاتی اهمیت پیدا کرد

در ابتدا تابلو ساز فقط تابلوهایی را می ساخت که اسم یک بنا را نشان می داد. اما با گذشت زمان و بزرگتر شدن شهرها، مشاغل مختلفی در سطح هر شهر به وجود آمد، هرچه علم پیشرفت کرد، نیازهای مردم تغییر کرد و به همی خاطر شغل های جدیدی هم پدید آمد، که برای مردم ناآشنا بود. در چنین شرایطی مردم با مفهوم تبلیغات آشنا شدند. آنها دریافتند که نیاز دارند تا حرفه‌ای که به آن مشغول‌اند یا محصولی که تولید می کنند را به روش های مختلف به مردم معرفی کنند.

از این رو تابلوساز کار پیچیده تری داشت. او می بایست تابلوهایی می ساخت که مردم به عنوان ابزار تبلیغات از آن استفاده کنند. وقتی ساخت تابلو تبلیغاتی به موضوع مهمی تبدیل شد، در نحوه ساخت و اجرای آن هم تغییرات زیادی به وجود آمد.

افرادی که در این صنعت فعالیت داشتند به دنبال مصالحی بودند که وزن کمتری داشته باشد، شکل پذیری آن بالا باشد و به راحتی در فضاهای مختلف نصب شود.

بررسی روند تغییرات طراحی تابلوسازی در طول زمان

تابلوهای اولیه تابلوهای سنگی چوبی بودند که بر روی آنها کنده کاری انجام می شد. همچنین تابلوهای فلزی که با حکاکی، تصاویر بر روی آن نقش می بست هم جز تابلوهای این دوره به شمار می رود. بعد از این دوران به وسیله موادی که می شد از آن برای نوشتن استفاده کرد، تابلوهای چرمی طراحی و ساخته شدند.

در ابتدا موضوعی به اسم طراحی تابلو به معنای امروزی مطرح نبود، تابلوساز با توجه به سفارشاتی که به او میشد با تمام وسایل موجود یک تابلو خوانا را می ساخت. از وقتی که صنعت چاپ به وجود آمد، طراحی تابلوسازی هم دگوگون شد، چرا که دیگر تابلوهایی با طرح های متنوعی بر روی تابلوهای متنوع نقش زده می شد.

به مرور زمان افراد به اهمیت برند و نشان یک شغل یا محصول پی بردند و لوگو نقش مهمی در طراحی تابلوسازی پیدا کرد. از زمانی که رایانه ها اختراع شدند، روند طراحی تابلو هم تغییر کرد. دیگر تابلوها به صورت دستی طراحی نمی شدند بلکه از آن پس طراحی به وسیله نرم افزارها صورت گرفت و هر روز شاهد یک طراحی جدید و یک روش ساخت جدید بوده ایم.

لوگو برجسته ندای ارژنگ

اهمیت مفهوم نور در ساخت تابلو

قرن‌ها بعد با اختراع لامپ های نورانی تابلوسازان دریافتند که تابلوها نیاز به نور دارند تا در شب هم بتوان آن ها را به راحتی دید، پس موضوعی به نام استفاده از نور در تابلوسازی مطرح شد.

در تابلوهای اولیه معمولاً لامپ های بزرگی زیر ورقه تابلو در نظر گرفته می شد که این موضوع به مرور زمان اصلاح شد. با ساخت لامپ های LED و SMD  قابلیت نورانی کردن تابلوهای کوچکتر و همچنین نورانی کردن حروف نصب شده بر روی تابلو به وجود آمد.

بعدها البته تابلوهایی مانند تابلوهای نئونی نیز به وجود آمدند که تنها با نور طراحی و ساخته می شدند و بدون نور نمی توان آنها را به نمایش درآورد.

پیدایش انواع تابلو در تابلوسازی

با پیشرفت تکنولوژی، دیگر تابلوهای سنگی و چوبی به فراموشی سپرده شدند و تابلوهای متنوعی وارد صنعت وسیع تابلو سازی شدند. در گوشه و کنار دنیا، کشورهای مختلف به دنبال ساخت تابلوهای جدید با مصالح بهتر بودند و همین موضوع باعث شد تا تابلوهای نوینی ساخته شده و به سرعت در تمام کشورها مورد استفاده قرار بگیرند.

تابلو کامپوزیت

یکی از تابلوهای که وارد تابلوسازی شد، تابلو کامپوزیت است. در واقع کامپوزیت یک مصالح برای نمای ساختمان بود که به دلیل قابلیت شکل پذیری خوبی که داشت، از آن در تابلوسازی استفاده شد. همچنین مقاومت خوبی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد و همچنین تنوع رنگ و طرح این محصول باعث شده تا در تابلوسازی مورد توجه قرار گیرد.

تابلو حروف برجسته

تابلو حروف برجسته نسل دیگری از تابلوهای تبلیغاتی است. برای تابلو فروشگاه، تابلو مغازه، تابلو رستوران و… می توان از این تابلو استفاده کرد. حروف تابلو و نشان آن به صورت حروف برجسته طراحی و ساخته می شود و بر روی تابلوهای دیگر نصب می گردد.

تابلو چلنیوم

تابلو چلنیوم تقریباً دو دهه است که وارد دنیای تابلو سازی شده است. چلنیوم یک ماده جدید بود که توسط اسپانیایی ها ساخته و به تمام کشورها صادر شد. تابلو چلنیوم به قدری محبوب است که بدون حد و مرز می توان در تمامی مشاغل از آن استفاده کرد.

در زمان تابلوهای سنگی شاید کمتر کسی فکر می کرد که یک تابلو می تواند در ابعاد خیلی بزرگ بر روی نمای یک بنا و یا سردر یک مکان مهم نصب شود. اما چلنیوم با وزن سبکی که دارد این امکان را به وجود آورده تا تابلوهایی با ابعاد بسیار بزرگ طراحی و ساخته و در مکان های متعددی نصب کنیم.

تابلو لایت باکس

لایت باکس انقلابی بزرگ در تابلوسازی بود. تابلو لایت باکس مانند معجزه‌ای در صنعت تبلیغات شناخته می شود. تابلوهای تبلیغاتی که در گذشته بر روی یک بنر چاپ  و نصب می شدند به ناگهان دچار یک جهش بزرگ شدند.

لایت باکس ها جعبه های نورانی بودند که می توانستیم هر نوع طراحی را بر روی آن به نمایش در آورده و تأثیر گذاری و زیبایی یک تابلو را تا درصد زیادی افزایش دهیم.

تابلو فلکسی

تابلوهای فلکسی بی شباهت به تابلوهای لایت باکس نیستند. طراحی های مختلف، به شکل برچسب بر روی ورقه های فلکسی نصب می شوند و نورپردازی جز همیشگی این تابلو است. از تابلو فلکسی، هم به عنوان تابلو سردر مغازه استفاده می شود و هم از آن در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر بهره می برند.

در نهایت باید این نکته را هم اضافه کنیم که صنعت تابلوسازی از زمان پیدایش آن، همگام با زمان و رشد تکنولوژی تغییر کرده و پیشرفته تر شده است. امروزه تنوع بالا تابلوها، انتخاب را برای خریداران مشکل کرده است. البته این دگرگونی همچنان ادامه خواهد داشت به طوری که در آینده شاهد نمونه های جذاب تری از تابلوهای تبلیغاتی خواهیم بود.

پیمایش به بالا