۰۲۱-5۷۹۹۶

021-44860911

سوالات متداول
انتقادات پیشنهادات

انواع سبک های تابلوسازی در ایران، از گذشته تا امروز

انواع سبک های تابلوسازی در ایران را وقتی بررسی می کنیم، متوجه سیر تحولات آن در طول زمان می شویم. تابلو سازی در ایران از سالیان خیلی دور وجود داشته و جزء لوازم تبلیغاتی به شمار می رفته است.

از همان زمان، هر مغازه ای که شروع به کار می کرد، نیاز به تابلو داشت. یک مغازه بدون داشتن تابلو بر سردر آن یک فضای بی هویت و عاری از هرگونه نشانه است. اگر مشتری از خرید در مغازه شما راضی باشد و بخواهد آدرس مغازه تان را به کس دیگر بدهد، حتماً به تابلو مغازه اشاره می کند.

سبک تابلو

در گذشته تابلوسازی مانند امروز رشد و پیشرفت نکرده بود و به عنوان یک صنعت مستقل و قدرتمند شناخته نمیشد. معمولاً اسم مغازه ها و اطلاعات آن یا بر روی پارچه نوشته می شد و سردر مغازه نصب می گردید، یا با استفاده از قلم مو رنگ این اطلاعات بر روی دیوار مغازه نقش می بست.

تابلوسازی چگونه به این مرحله رسید؟

مدت ها بعد مردم به اهمیت تبلیغات و حضور آن در کسب و کار پی بردند. آنها فهمیدند که تنها اعتبار و تجربه در یک کار، برای رونق کسب و کار کافی نیست و باید به صورت مداوم مغازه و کاسبی شان را به وسیله تبلیغات در ذهن مردم زنده نگه دارند.

در پیروی از این موضوع، مغازه داران دریافتند که هرچه تابلو مغازه آنها جذاب تر باشد، مردم بیشتری مایل هستند که برای خرید به مغازه آنها بروند. از این رو صنعت تابلوسازی روز به روز دچار تغییر و تحول شد. هدف اصلی تابلو سازان ساخت تابلو تبلیغاتی جذابی بود که مشتری بیشتری را سمت خود بکشد.

هرچه زمان به جلو رفت کارخانه های بزرگ تابلو سازی به فکر ایجاد تغییرات در تابلومغازه ها، تابلو رستوران ها و… شدند. آنها دریافتند که برای بقای خود باید سبک تابلوسازی را تغییر دهند و این تغییرات را به بازار ارائه کنند.

سبک تابلو سازی

تغییر جنس تابلو گامی به پیش رو

در ادامه تغییرات، در صنعت تابلو سازی و تابلوهای تبلیغاتی، استفاده از مصالح جدید در تابلو سازی باب شد. دیگر تابلوها محدود به یک نوع خاص نبودند. بلکه زمینه استفاده از ابزارهای مختلف در تابلوسازی گسترده شد.

در این مرحله استفاده از پارچه یا تابلوهای فلزی قدیمی که بعد از مدتی هم دچار زنگ زدگی می شدند، کم کم کنار گذاشته شده و تابلوهای جدید راه خود را در بازارها و فروشگاه ها باز کردند. به طول مثال با ساخت چلنیوم در کشور اسپانیا بعد از مدتی این تابلو وارد ایران شد و سبک تابلو سازی در ایران را دگرگون کرد.

علاوه بر آن تابلو کامپوزیت هم به دلیل قابلیت های بالا از جمله قابل شستشو بودن آن، با استقبال مغازه دارن روبرو شد. در این دوره دیگر کمتر مغازه داری پیدا می شد که برای تابلو مغازه اش یک پارچه نصب کند، مغازه دارن از آن پس متنظر مانند تا ببینند صنعت تابلو سازی چه تابلویی به بازار عرضه می کند، تا آنها از آن استفاده کنند.

طراحی تابلوها و تغییر آن از زمین تا آسمان!

به راستی که می توان گفت طی دهه گذشته تغییراتی که در طراحی تابلو تبلیغاتی به وجود آمده است، از زمین تا آسمان بوده. از چند سال گذشته تابلو سازان متوجه تغییر سلیقه مردم شده اند. از آنجایی که شبکه های اجتماعی مردم مختلف از سراسر جهان را بهم وصل کرده است، مردم ما هم عکس ها و فیلم های مختلفی از مغازه های مختلف در کشورهای دیگر می دیدند.

دنبال کردن این موضوع در کشورهای دیگر، سفرهای خارجی و دیدن سریال ها و فیلم های دیگر کشورها، ناخودآگاه باعث ورود سلیقه های متنوع به داخل کشور می شود که در همه بخش ها تأثیر می گذارد.

صنعت تابلوسازی هم از این موضوع بی بهره نیست. چرا که رفته رفته سلیقه مردم به سمت تابلوهای جذاب و به روز رفت است. آنها دوست دارند تا از مغازه های لوکسی که تابلو زیبایی بر سردر آن نصب شده است، خرید کنند.

سبک تابلوسازی

مدرنیته و تأثیر آن در طراحی تابلو تبلیغاتی

تفکرات دنیای مدرن بر طراحی تابلوها، به خوبی دیده می شود. با ورود به دنیای مدرن دیگر خبری از تابلوهای کلاسیک نبود. بعد از آن ما شاهد تابلوهایی بودیم که بسیار جسورانه طراحی می شدند.

مثال خوبی برای این موضوع تغییر طراحی فونت تابلوها است. درگذشته تایپوگرافی مانند امروز مورد توجه نبود و معمولاً از فونت های مشخص و ساده برای طراحی تابلو استفاده می کردند. اما امروزه ما شاهد طراحی فونت های جذاب و ابتکاری هستیم که از اسم یک مغازه، رستوران یا شرکت یک برند منحصر به فرد می سازد.

همچنین تفکرات مدرنیته در انتخاب رنگ تابلو هم تغییرات ایجاد کرده است. رفته رفته طراحان شروع به استفاده از رنگ هایی کردند که شاید غیر متعارف به نظر می رسید اما حتماً برای مردم جذاب و یک حرکت جدید بود.

تابلو چلنیوم سبکی جدید در تابلوسازی

همه ما با تابلو چلنیوم آشنایی داریم و نمونه های زیادی از آن را در سطح شهر دیده ایم. ورود این تابلو به ایران، سبک تابلوسازی جدیدی را ایجاد کرد. در مدت زمان کوتاهی ناگهان اکثر تابلوهای شهر به تابلو چلنیوم تبدیل شدند و چهره شهر را متحول کردند.

تابلو چلنیوم به دلیل انعطاف پذیر بالایی که داشت طراحی تابلو را متفاوت تر از قبل کرد. به زبان ساده تابلو چلنیوم تابلویی با ضخامت مشخص است که حروف و لوگو بعد از برش خوردن بر روی ورقه های مختلف، با استفاده از چلنیوم در اطراف آن شکلی سه بعدی پیدا می کند و بر روی زمینه های مختلف از جمله کامپوزیت یا ترموود نصب می شود.

بعدها چلنیوم ها هم تغییر کردند و سبک جدید تابلو چلنیوم هم روانه بازار شد. در این سبک، برای دید بهتر در شب و زیباتر شدن تابلو، از نور در داخل آن استفاده شد و همین طور با پانچ کردن ورقه های این تابلو ظاهر آن هر بیننده ای را مجذوب خود می کرد.

 تابلو لایت باکس سبک نوین تابلو تبلیغاتی

تابلو لایت باکس به تنهایی یک سبک بزرگ و مهم در تابلو سازی است. بی اغراق لایت باکس به تبلیغات محصولات و مشاغل مختلف رنگ و بوی دیگری داده است. این تابلوها و جذابیت آنها در همه جا مؤثر واقع شده است. طراحی و ساخت لایت باکس یک کار بسیار تخصصی و مهم است. به همین خاطر هم در این بخش از تابلو سازی باید حتماً از افراد مجرب بهره برد.

امروزه فروشگاه ها، پاساژها و مراکز خرید بزرگ بدون تابلو لایت باکس بی معنی هستند. لایت باکس سبک جدیدی در تابلو سازی بود که تبلیغات را به نمایشگرهای بزرگ تبدیل کرد. تابلو لایت باکس فریم لس به صورت تمام صفحه هر آنچه که یک مشتری نیاز داشت را برای او به تصویر می کشاند.

سبک های تابلو

قدرت لایت باکس های مدرن

طراحی تابلو لایت باکس با تفکرات مدرن گره خورده است. طراحی تابلو لایت باکس کشورهای پیشرفته وارد ایران هم شده است. در شهرهای مشهور دنیا که از همه جا گردشگران زیادی را جذب خود می کنند، خیابان های طویلی با مغازه های مختلف قرار دارند که تابلوهای نورانی و رنگارنگ زینت بخش فضای این خیابان ها شده است.

تابلو لایت باکس بین این تابلوها پرچم دار است. سبک طراحی لایت باکس این گونه تابلوها که عمدتاً به صورت مدرن طراحی شده اند، در طراحی تابلوهای تبلیغاتی در ایران هم ردپای خود را بر جای گذاشته است، و تابلوهایی سرشار از طراح های جذاب، فضاهای خرید را دلپذیر کرده اند.

تابلو ترموود سبکی جدید اما فراگیر

ساخت تابلوترموود چند سالی است که بیشتر از گذشته شده است. رنگ گرم و چوبی بودن آن، نمای مغازه ها را برای مشتری دوست داشتنی تر می کند. این تابلو به تازگی بیشتر از قبل بر سر در مغازه ها دیده می شود.

شاید علت اصلی فراگیر شدن این تابلو در سطح شهر این باشد که، نظم بسیار خوبی به نما مغازه ها میدهد. البته استفاده از تابلو ترموود در برخی از فضاها، تأثیر بهتری خواهد داشت. مثلاً این تابلو بهترین گزینه برای تابلو رستوران ها و تابلو کافی شاپ ها است.

رستوران ها و کافی شاپ ها فضاهای صمیمانه برای تعملات اجتماعی هستند. معمولاً مردم برای سپری کردن اوقات فراغت به آنجا می آیند به همین دلیل استفاده از چوب بر سردر این فضا، به عنوان تابلو ترموود، کیفیت فضای این مجموعه ها را بهبود می بخشد.

تابلو ترموود و تابلو حروف برجسته سبکی دوست داشتنی

نصب تابلو حروف برجسته بر روی تابلو ترموود ترکیب خوبی را پدید آورده است که مورد توجه مغازه داران هم قرار گرفته . ترکیب این دو یک سبک دوست داشتنی در تابلو سازی است که در حوزه های مختلف هم استفاده شده و به عنوان تابلو مغازه، گزینه مناسبی است.

تابلو کامپوزیت، یک سبک پایدار

از زمانی که تابلوسازان دریافتند که کامپوزیت یک مصالح خوب برای ساخت تابلو می باشد، استفاده از این تابلو در همه حوزه ها باب شد. در ابتدا بیشتر از کامپوزیت در فضاهای بزرگ استفاده می شد.

تابلو کامپوزیت برای نصب بر سردر فروشگاه های بزرگ انتخاب معقولانه و خوبی بود. بعدها مشاهده شد که برخی از برندهای مختلف در حوزه خوراک و پوشاک یک قالب مشخص برای تابلو کامپوزیت انتخاب کردند که در شعبات مختلف این فروشگاه ها در سطح شهر، از این تابلو کامپوزیت استفاده می شد.

بر روی تابلو کامپوزیت می توان حروف و لوگو را با سبک های مختلف استفاده کرد. ترکیب تابلو کامپوزیت با هریک از تابلوهای لایت باکس، چلنیوم یا حروف برجسته نتیجه خوبی دارد و از هرکدام از این ها می توان برای تابلو مغازه استفاده کرد.

پیمایش به بالا
عضویت در خبرنامه

از تخفیف ها و جدیدترین ها با خبر شوید!

ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: