۰۲۱-5۷۹۹۶

021-44860911

سوالات متداول
انتقادات پیشنهادات

تابلو دندان پزشکی و معرفی آن

تابلو دندان پزشکی در تابلوسازی به انواع مختلفی تقسیم می شود. با توجه به فضایی که برای فعالیت های مربوط به بهداشت و سلامت دندان ها در نظر می گیرند، تابلوسازی آن هم متفاوت می شود. برای تمامی مطب ها، کلینیک ها و سایر مراکز درمانی نیاز به تابلو داریم. از طرفی یکی از ویژگی های بخش های پزشکی و دندان این است که تنها به یک تابلو نیاز ندارد، بلکه باید تابلوهایی با موضوعات مختلف برای آن ها تهیه کرد.

تابلوی دندانپزشکی یا برای یک شخص طراحی و ساخته می شود و یا برای یک مرکز یا ساختمان پزشکان ایجاد می شود. اگرچه هردو این تابلوها برای یک کار مشخص ساخته شده اند، اما ابعاد و نحوه طراحی و ساختن آن ها متفاوت می شود. به همین خاطر نیز می بایست قبل از خرید، بسیاری از مشخصات بررسی شود، تا در نهایت نتیجه درستی حاصل گردد.

تابلوسازی دندانپزشکی

در گذشته به دلیل کمبود انواع تابلوها در تابلوسازی، نمونه های ساخته شده دارای محدودیت های خاصی بود و معمولاً سازنده تابلو پزشکی در طراحی و ساخت با مشکلات بسیاری همراه می شد. شناخت تابلوهای پزشکی در صنعت تابلو سازی برای تمامی فعالان تابلوساز، ضروری است. چرا که بدون پیش زمینه، نمی توان تابلو مناسبی ایجاد کرد.

تابلو سازی مطب و کلینیک دندان پزشکی به روش های مختلفی اجرا می شود. برای شروع به کار می بایست ابتدا شرایط موجود در محیط های درمانی بررسی شود و سپس با توجه ارزیابی طراحی های صورت گرفته در بخش داخلی و نمای ساختمان، پروژه تابلوسازی انجام شود.

تابلو دندانپزشکی

ساخت تابلو دندان پزشکی در ایران

همان طور که می دانید در ایران توجه زیادی به رشته های پزشکی و دندان پزشکی می شود، به طوری که تمامی فعالیت های آنان زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان های مربوطه صورت می گیرد. نصب تابلو نیز از جمله کارهایی است که باید طبق قوانینی که تنظیم شده است، انجام شود.

البته باید گفت که دندان پزشکان در مقایسه با پزشک ها دردسر کمتری برای نصب تابلو دارند. زمانی که یک دندانپزشک مجوز مطب را کسب می کند می تواند با توجه به محل تأسیس مطب، تابلویی زیبا را نصب کند. اصولاً در تابلو دندان پزشکی شماره پروانه ذکر نمی گردد. همین موضوع نیز باعث می شود تا مشکلات کمتری برای نصب تابلو وجود داشته باشد.

طراحی و نکات مهم تابلو سازی

تابلوهای دندانپزشکی به چند دسته تقسیم می شوند که، متناسب با هر موضوع تابلوها باید طراحی و ساخته شوند. اگرچه پزشکی نیز در حوزه رشته های درمانی قرار دارد، اما ماهیت آن با رشته های پزشکی متفاوت است. به طور مثال در برخی از کشورها دندانپزشکان به عنوان پزشک شناخته نمی شوند، بلکه به آن ها لقب متفاوتی داده می شود.

با توجه به این موضوع نیز در بخش طراحی و ساخت تابلوهای دندان پزشکی می توان با فکر باز و خلاق تر عمل کرد. از این رو برای درک بهتر از شرایط تابلو سازی، دسته بندی های مختلف تابلو را بررسی می کنیم.

  • دسته اول تابلو مطب دندان پزشکی است که در نمای ساختمان یا بخش تابلو اعلانات ساختمان های اداری و ساختمان پزشکان نصب می شود و معمولاً فرمت و قالب آن مشخص است.
  • دسته دوم تابلو کلینیک یا درمانگاه های دندان پزشکی هستند. این تابلوها عموماً ابعاد بزرگی دارند و حروف و نشانه ها، بسیار بزرگ تر از حالت عادی طراحی و ساخته می شوند. این تابلوها نیز در قسمت ورودی ساختمان نصب می گردند.
  • دسته سوم تابلوهای داخل مطب یا کلینیک ها و مرکز درمانی هستند. این وسیله ها تابلوهای راهنما بوده که می بایست در مطب ها و به خصوص درمانگاه هایی که از بخش های متعددی تشکیل شده اند، نصب شود.

تفاوت ها در بخش طراحی

متناسب با هر نوع دسته بندی در طراحی و ساخت تابلو نیز تفاوت هایی به وجود می آید. این نکته در انتخاب نوع تابلوها نیز اثر گذار است. به طور مثال ممکن است برای طراحی تابلو سردر مطب دندانپزشکی تابلویی مناسب باشد که برای یک درمانگاه جالب به نظر نرسد.

همچنین تابلوهایی که در بخش داخلی استفاده می شوند، به مراتب متفاوت تر بوده و در ابعاد کوچکتری طراحی می گردند. در انتخاب تابلو راهنما دندانپزشکی نیز باید از قبل نمونه کارهایی ساخته شده در این بخش بررسی شود و سپس تابلوها ساخته و نصب شوند. چرا که عموماً قالب این تابلوها در تمامی مراکز به یک شکل می باشد.

تابلو سازی

تابلو لایت باکس مطب دندانپزشکی

در بررسی نمونه تابلوهای دندانپزشکی متوجه خواهید شد که تابلو لایت باکس جایگاه ویژه ای دارد. اولین و مهم ترین نقش لایت باکس در تابلو سردر مطب ها می باشد. این تابلوها که برای همه ما نیز آشنا هستند در یک ابعاد مشخص 50 در 70 سانت طراحی می شوند و در آن نام دکتر و سایر مشخصات به صورت خلاصه ذکر می شود.

در صورتی که مکان قرارگیری مطب در ساختمان پزشکان باشد، بخش جداگانه ای برای نصب این تابلو در نظر گرفته می شود. اما در غیر این صورت، بر روی نمای ساختمان نصب می شود. نوع دیگر لایت باکس ها برای تابلوهای درمانگاه ها و کلینیک دندانپزشکی استفاده می شود که ابعاد بزرگتری داشته و صرفاً یک تابلو معرفی می باشد که به نوعی هویت بخش این فضا است.

لایت باکس و طراحی های خلاقانه

تابلوهای لایت باکس این اجازه را به سازنده تابلو دندانپزشکی می دهد تا با توجه به میزان قدرت عملی که در اختیار دارد، تابلو بخش سر در را خلاقانه تر طراحی کند. برای طراحی این قسمت می توان بر روی  فونت تابلو مانور بیشتری داد.  از طرفی دیگر تابلو لایت باکس در بخش داخلی نیز در قسمت های مختلف استفاده می کنند.

لایت باکس تبلیغاتی

یکی از مهم ترین بخش هایی که تابلوهای لایت باکس در آن نقش پررنگی دارند، تابلو تبلیغاتی است. نکته حائز اهمیت این است که در بخش خدمات دندانپزشکی و محصولات مربوط به بهداشت دهان و دندان، نیاز به تبلیغات گسترده داریم. عمده این تبلیغ ها از طریق تابلوهای تبلیغاتی صورت می گیرد و مهم ترین مکانی که می توان این تابلوها را نصب کرد مطب یا درمانگاه دندان پزشکی است.

تابلوسازی

به دلیل رفت و آمدهای گسترده که همه آن ها مربوط به ترمیم دندان است، می توان از انواع لایت باکس ایستاده، لایت باکس فریم لس و لایت باکس آلومینیومی برای تبلیغ استفاده کرد. جذابیت نمایش طراحی های تبلیغی بر روی لایت باکس، باعث اثرگذاری این تابلو می شود.

بررسی تابلو چلنیوم

تابلو چلنیوم جز موارد پرکاربرد در حوزه بهداشت دهان و دندان است. به خصوص در مواقعی که افراد قصد خرید تابلو متفاوت از تابلوهای معمول پزشکی را دارند، چلنیوم گزینه مناسبی برای آن ها است. چرا که می توانند به خوبی تابلو زیبایی را سفارش داده و چهره زیبایی را برای مطب خود داشته باشند.

علاوه بر این باید گفت که امروزه مردم توجه بیشتری به زیبایی و بهداشت دندان پزشکی ها دارند. به طوری که یک طراحی داخلی مناسب و تابلو زیبا می توانند تعداد مراجعه کنندگان به مطب پزشکی را افزایش دهد. از این رو انتخاب تابلو چلنیوم راهی مناسب برای رسیدن به این هدف است. در نظر داشته باشید که درآمد مطب ها وابسته به شمار مراجعه بیماران می باشد.

تأثیر تابلو حروف برجسته

در بررسی تابلو حروف برجسته می توان به این نکته رسید که این تابلو بسیار منعطف بوده به گونه ای که هم در بخش داخلی و هم در فضای بیرون ساختمان می توان از آن استفاده کرد. ساختار حروف برجسته باعث شده تا از آن برای ساخت لوگو مطب دکتر و یا درمانگاه کاربرد داشته باشد.

اگر نمونه تابلو مطب ها بررسی کرده باشید، متوجه می شوید که از ورق طلایی بیشتر از سایر رنگ ها استفاده شده است. همچنین نکته قابل توجه این است که برای این بخش از تابلو سازی رنگ ها روشن بیشتر از رنگ تیره انتخاب می شود. که البته این موضوع تأثیر خوبی در بخش های درمان و بهداشت دارد.

ساخت تابلو دندانپزشکی

از آن جایی که برای نصب تابلوهای راهنما فضای محدودتری داریم، حروف برجسته قابلیت ساخت در ابعاد کوچکتر را دارد. از طرفی برخی از طراحان داخلی، نام مطب و یا لوگو آن را برای زیبایی بیشتر به صورت حروف برجسته ساخته و بر روی دیوار نصب می کنند.

تابلو کامپوزیت در دندانپزشکی

تابلو کامپوزیت مناسب ترین و بهترین تابلو زمینه برای مطب دندانپزشکی، درمانگاه و یا هر مرکز بهداشتی دیگر است. در این میان باید گفت که نه  تنها برای ساخت تابلو بلکه برای طراحی داخلی فضاهای بهداشتی نیز از کامپوزیت استفاده می کنند. ورق آن قابل شستشو است و آلودگی به سرعت بر روی آن نمایان می شود.

در بخش بهداشتی توجه بسیار زیادی به نظافت می شود. این مکان ها باید به صورت مدام ضدعفونی شده تا از انتقال بیماری و ویروس ها به افراد مراجعه کننده جلوگیری کند. از این رو به انتخاب تابلو کامپوزیت توجه زیادی می شود.

کامپوزیت یک زمینه مناسب برای نصب تابلو حروف برجسته و تابلو چلنیوم است. به دلایلی هم که ذکر شد، از ورق های روشن به خصوص ورق کامپوزیت سفید، استفاده عمده ای می شود. علاوه بر آن محدودیتی در ساخت تابلوهایی با ابعاد بزرگ برای بیمارستان ها و یا مراکز دندانپزشکی نیز وجود ندارد. چرا که با ورق های کامپوزیتی به راحتی می توان یک سطح بزرگ را برای نصب تابلو پوشش داد.

پیمایش به بالا
عضویت در خبرنامه

از تخفیف ها و جدیدترین ها با خبر شوید!

ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: