۰۲۱-5۷۹۹۶

021-44860911

سوالات متداول
انتقادات پیشنهادات

انواع تابلو پزشکی

تابلو پزشکی و انواع آن را بارها در سطح شهر مشاهده کرده‌اید. تابلوهای پزشکی از تابلوهای مورد نیاز برای هر جامعه ای هستند، چرا که ممکن است هر کدام از ما درهر زمانی به بیماری مبتلا شویم و نیاز داشته باشیم تا به پزشک مراجعه کنیم.

تابلو پزشکی

تابلو سازی تابلو پزشکی، یک کار تخصصی است و ساخت تابلو پزشکی تنها به وسیله تابلوسازان حرفه ای نتیجه مطلوبی خواهد داشت. از سوی دیگر حوزه تابلوسازی پزشکی بسیار گسترده بوده و شامل تابلوهای متفاوتی می شود که هر کدام از آنها در بخش های خاصی نصب می گردند.

از تابلوهای مختلفی برای ساخت تابلو پزشکی استفاده می شود، اما بیشترین تابلویی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد، تابلو لایت باکس است. عمدتاً این تابلوها بر روی ورقه های پلکسی چاپ می شوند و به صورت یک طرفه یا دوطرفه ساخته و نصب می شوند.

بررسی اصول طراحی تابلو پزشکی

در تابلوسازی تابلوهای پزشکی، طراحی، اصول مشخص و ثابتی دارد. معمولاً تابلو پزشکی تابلویی با زمینه روشن است. نام پزشک مهم ترین بخش این تابلو می باشد و با فونتی درشت طراحی می شود به طوری که بسیار راحت قابل مشاهده باشد. بعد از نام پزشک تخصص او باید در تابلو ذکر شود و سپس اطلاعاتی همچون شماره تلفن، ساعات کاری پزشک یا حتی آدرس مطب پزشک را می توان کوچکتر از بقیه اطلاعات بر روی تابلو طراحی کرد.

برای طراحی تابلو پزشکی فونت مشخصی وجود دارد و نمی توان از تایپوگرافی های هنرمندانه و غیر متعارف برای این تابلو استفاده کرد. پس نسبت به سایر تابلوها در تابلوسازی طراحی ساده تر و راحت تری دارد که همین موضوع باعث می شود تا توجه به کیفیت ساخته تابلو بیشتر از بقیه تابلوها باشد.

رنگ های مهم و مورد استفاده در تابلو پزشکی شامل رنگ های سفید، آبی، سبز، زرد، مشکی و گاهاً رنگ قرمز است.

تابلو پزشکی

تابلو مطب و اهمیت آن

تابلو مطب دکتر، برای هر پزشکی که قصد دارد تا مطب بزند ضروری و واجب است. تابلو مطب دکتر تنها یک تابلو برای معرفی نام و تخصص یک پزشک نیست، بلکه مهم ترین ابزار یک پزشک برای تبلیغات در سطح شهر است. عده خیلی زیادی از مردم از طریق تابلوهایی که در گوشه و کنار هر خیابان نصب می شود با پزشکان شهرشان آشنا می شوند.

تابلو مطب جزء تابلوهایی است که هر کسی نمی تواند آن را تهیه کرده و نصب کند. در صورتی که صلاحیت یک پزشک از سوی سازمان نظام پزشکی کشور برای درمان بیماران تأیید شود، آن‌گاه می تواند برای تهیه و نصب تابلو مطب اقدام کند. در صورت عدم صلاحیت یک پزشک نصب تابلو جرم محسوب شده و با آن برخورد خواهد شد.

آیین نامه استانداردسازی تابلو مطب‌ها

  • برای طراحی و ساخت تابلو مطب پزشکان آیین نامه ای از سوی مجلس شورای اسلامی تعیین شده است که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم.
  • بر اساس این آیین نامه هر مطبی می تواند تا 3 تابلو را در بیرون از ساختمان نصب کند که هم به صورت نصب بر روی بدنه ساختمان باشد و هم نصب بر روی پایه های عمودی.
  • در صورتی که مطب یک دکتر در خیابان فرعی باشد این اجازه را دارد تا برای تبلیغات بهتر، یک تابلو به عنوان تابلو راهنما، در خیابان اصلی نصب کنند.
  • رنگ زمینه تابلو مطب‌ها می بایست سفید رنگ باشد. استاندارد مشخصی برای طراحی تابلو مطب وجود دارد و نمی توان از هر گونه شکلی در زمینه تابلو استفاده کرد.
  • سازمان نظام پزشکی مجوز تابلو مطب‌ها را صادر می کند و بر اساس آیین نامه هایی که در خصوص نصب تابلو وجود دارد، گاهی می توان این تابلو را بر روی پایه ها فلزی موجود در معابر شهری نصب کرد.
  • در صورتی که از تابلو لایت باکس دو طرفه یا هر نوع تابلو دوطرفه دیگر برای تابلو مطب استفاده شود، می بایست هر دو طرف تابلو به یک شکل طراحی و ساخته شود.

چقدر از تابلو پشت در مطب می دانید؟

تابلو پشت در مطب چیست؟ تابلو پشت درب مطب، در واقع تابلوهایی با ابعاد کوچک هستند که در طبقه ای که مطب در آن واقع شده است کنار واحد مطب نصب می شود تا علاوه بر زیبایی و جذابیتی که به فضا می دهد، بیماران واحد مطب را به راحتی پیدا کنند.

گروهی از مطب‌ها در ساختمان پزشکان هستند و عده ای دیگر از پزشکان در دیگر ساختمان های اداری مطب خود را دایر می کنند. از آنجایی که در هر ساختمان، ممکن است در هر طبقه چندین واحد وجود داشته باشد پس نصب تابلو پشت در مطب، در سهولت دسترسی، لازم است.

تابلو پزشکی

انواع تابلو پشت در مطب

آیین نامه هایی که در رابطه با تابلو مطب وجود دارد، در خصوص تابلو پشت مطب صدق نمی کند و می توان این تابلو را به شکل های مختلف طراحی، ساخته و نصب کرد. در واقع در ساخت تابلو پشت در، قدرت عمل بهتری خواهید داشت.

از انواع مختلف تابلو برای این قسمت استفاده می شود. یکی از تابلوهایی که استفاده فراوانی در تابلو پشت در دارد، تابلو حروف برجسته است. بر روی زمینه های مختلفی مانند چوب یا ورقه های فلزی می توان تابلو حروف برجسته را نصب کرد.

از لایت باکس هم برای تابلو پشت در استفاده می شود که البته از آنجایی که این تابلو نورانی می باشد و در فضای بسته مورد استفاده قرار می گیرد، بهتر است شدت نور آن کنترل شود.

 

تابلو مراکز بهداشت و درمان چه ویژگی هایی دارد؟

تابلو مراکز بهداشت و درمان، تابلوهای پزشکی هستند که معمولاً ابعاد بزرگی دارند و بر سردر در مراکز بهداشتی و درمانی نصب می شوند. مراکز بهداشتی و درمانی ازجمله بیمارستان ها و درمانگاه ها، از مهمترین بخش هایی هستند که در هر شهر و یا حتی روستایی باید وجود داشته باشند. چرا که درمان بیماری ها و سلامت مردم از حساس ترین وظایف هر دولت است.

بنابراین تابلو مراکز بهداشت و درمان هم اهمیت ویژه ای در صنعت تابلوسازی دارد. در طراحی این تابلو نمی توان هنرمندانه عمل کرد. بلکه باید بر اساس ضوابط موجود تابلویی مناسب و خوانا طراحی کرد.

انواع تابلو مراکز بهداشت و درمان

تابلو کامپوزیت، تابلویی است که در سردر مراکز بهداشت و درمان از آن استفاده می شود. با توجه به اینکه رعایت بهداشت در مراکز درمانی امری ضروری و واجب است، نصب تابلو کامپوزیت باعث می شود تا در صورت مشاهده آلودگی بر روی تابلو، به سرعت آن را پاک سازی کرد.

تابلو چلنیوم نیز در ساخت تابلو مراکز بهداشت و درمان، تابلویی مناسب است. نام مراکز درمانی و سایر مشخصات آنها به صورت چلنیوم طراحی و ساخته شده و بر روی انواع تابلوها، از جمله تابلو کامپوزیت نصب می شود. همچنین می توان لوگو یا نشانه های دیگر مراکز درمانی را به صورت تابلو چلنیوم طراحی کرده و بر سردر این مراکز نصب کرد.

تابلو دندانپزشکی، چند نوع دارد؟

تابلو دندانپزشکی را از نظر طراحی و ساخت می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول، تابلو مطب دندانپزشکی است که بیرون از ساختمان نصب می شود و باید طبق آیین نامه تابلو مطب‌ها طراحی و ساخته شود. اما دسته ای دیگر از تابلوهای دندانپزشکی، تابلوهایی هستند که یا به صورت ایستاده در اطراف ساختمان نصب می شوند و یا در داخل، به صورت تابلو پشت در مطب مورد استفاده قرار می گیرند، که در این تابلو می توان طراحی های زیباتری انجام داد.

شکل دندان یک نشانه مهم در طراحی تابلو دندانپزشکی است و استفاده از آن به جذابیت تابلو کمک خواهد کرد. مشاهده نمونه تابلو دندانپزشکی که در آن از شکل دندان استفاده شده در بهتر طراحی کردن این تابلو مؤثر است. بر سردر مطب‌ها یا کلینیک های دندان پزشکی می توان از تابلو کامپوزیت، تابلو چلنیوم و تابلو لایت باکس استفاده کرد.

تابلو پزشکی

تابلو چشم پزشکی و انواع آن

تابلو مطب چشم پزشکی باید بر طبق استاندارها، طراحی و ساخته شود و موارد مهم همچون نام پزشک، تخصص او، شماره تلفن، آدرس و روزهای کاری بر روی آن ذکر شود، که این تابلو در بیرون از ساختمان نصب می شود. اما در طراحی تابلوهای داخل ساختمان و پشت در می توان خلاقیت به خرج دارد و با بهره گیری از المان های چشم پزشکی تابلو زیبایی را خلق کرد.

در مطب‌های چشم پزشکی تابلو دیگری هم وجود دارد که از آن برای بررسی وضعیت بینایی استفاده می کنند و حتماً آن ها را دیده اید. تابلوهای سفید رنگ با علامت هایی که در جهت های مختلف به صورت مشکی بر روی ورقه پلکسی چاپ شده است. این تابلوها لایت باکس هستند و باید با کیفیت بالایی ساخته شوند.

تابلو مطب مامایی همراه با نکات مهم

در رشته مامایی در صورتی که در دوره کارشناسی فارغ التحصیل شده باشید، و شرایط لازم را داشته باشید، می توانید مطب بزنید در صورتی که این امکان در سایر رشته های پزشکی وجود ندارد. به همین دلیل فرمت تابلو مطب مامایی نسبت به تابلوهای پزشکی دیگر متفاوت است.

کارشناس مامایی و متخصص مامایی، هرکدام، وظایف متفاوتی دارند که باید حوزه فعالیتشان به صورت مشخص، بر روی تابلو مطب مامایی ذکر شود. در ساخت تابلو، می توان از تابلوهای لایت باکس استفاده کرد.

پیمایش به بالا
عضویت در خبرنامه

از تخفیف ها و جدیدترین ها با خبر شوید!

ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: