۰۲۱-5۷۹۹۶

021-44860911

سوالات متداول
انتقادات پیشنهادات

ساخت تابلو بیمارستانی و شناخت آن

ساخت تابلو بیمارستانی یکی از مهم ترین دسته بندی ها در تابلوسازی است. مراکز درمانی و بهداشت هرکدام نیاز به تابلوهای متعددی دارد که از ضروری ترین لوازم موجود در این مجموعه ها هستند. از این رو وجود آن الزامی است. این تابلوها بر اساس نیاز هر مجموعه ساخته می شود.

این گونه تابلوها در تمامی مراکز درمانی به شکل های مختلفی موجود می باشند. بیمارستان ها و درمانگاه ها به جرأت مهم ترین ارگان هایی هستند که در هر کشوری مشغول به کارند. هیچ شهری نمی تواند بدون بیمارستان باشد. حتی در روستاها نیز می بایست حتماً یک خانه بهداشت وجود داشته باشد. در واقع می توان این طور گفت که هیچ محله ای را نمی توان بدون مرکز بهداشتی تصور کرد.

تابلو بیمارستان

آشنایی با تابلوسازی بیمارستان

سازنده تابلو بیمارستانی باید بسیار مجرب بوده و اطلاعات کافی راجع به تابلوهای این حوزه شغلی داشته باشد. تابلو سازی بیمارستانی قبل از آن که به مرحله طراحی و ساخت برسد، باید تحقیقات گسترده ای راجع به آن صورت گیرد. از طرفی از آنجایی که بیشتر اصطلاحات پزشکی در تمامی کشورها به زبان انگلیسی استفاده می شود، از این رو اکثر تابلوها به صورت انگلیسی ساخته شده اند.

در اینجا قصد داریم تا با یک مثال ساده تفاوت تابلو سازی بیمارستان را با سایر بخش های شغلی را نشان دهیم. تصور کنید که یک مغازه پوشاک داشته و قصد دارید تا برای سردر مغازه یک تابلو نصب کنید. در چنین شرایطی معمولاً به تابلو سازی مراجعه کرده و از آنها می خواهید که چند نمونه تابلو برایتان طراحی کنند.

بر اساس خواسته های شما تابلو طراحی شده و به دلخواه یک نمونه را انتخاب کرده و روند ساخت آن، اجرا می شود. اما در بخش تابلو بیمارستان به این صورت نیست. زمانی که سازندگان مراکز درمانی کار ساخت این مجموعه ها را به پایان می رسانند، با استفاده از منابع معتبری که در اختیار دارند، نام تابلو هر بخش را استخراج کرده و به تابلوسازی برای ساخت تابلو سفارش می دهند.

طراحی تابلو بیمارستانی چگونه است؟

طراحی تابلو بیمارستانی را می توان بر اساس نحوه طرح و ساخت آن به دو بخش مجزا تقسیم بندی کرد. که ویژگی های هر بخش متفاوت است.

تابلو بیمارستانی

  • دسته اول تابلوهای سردر و تابلوهای ورودی
  • دسته دوم تابلوهای راهنما

طراحی تابلو راهنما

بخش اعظم تابلوهای راهنما را حروف و کلمات آن تشکیل می دهد. در کنار کلمات و عبارت ها نیز المان ها و آیکون ها بیمارستانی وجود دارد که به صورت اصلی ثابت در تمام جهان شناخته شده  و در همه جا به یک شکل استفاده می شود. بنابراین تنها کاری که باید انجام داد این است که با توجه به ابعادی که برای تابلوها در نظر می گیریم، طرح هر تابلو را با اندازه تابلو هماهنگ کرده و جایگذاری کنیم.

طراحی تابلو سردر و تابلو ورودی

تابلو ورودی که در بسیاری از نواحی بیمارستانی نصب می شوند، ماهیت جدایی از تابلوهای راهنما دارند. این تابلو ها را می توان با توجه به لوگو هر بیمارستان و فرمت سازمانی آن طراحی کرد. در اینجا قانون خاصی نداریم و همه تابلوها بر اساس سلیقه و اعتبار هر بیمارستان طراحی می شود.

بررسی انواع تابلو و نوع آن

در بیمارستان چند مدل مشخص از تابلوها مورد استفاده قرار می گیرد که این انتخاب نیز بر اساس شرایط بیمارستان تصمیم گیری می شود. اکثراً ساخت تابلو فلزی در الویت می باشد. همچنین یکی از نکاتی که باید در انتخاب تابلو در نظر گرفت این که جنس تابلو باید به گونه ای بوده  که قابلیت شستشو را دارا باشد.

محیط بیمارستان را می بایست به طور مداوم ضدعفونی کرد. چرا که در غیر این صورت ویروس های مختلفی در بخش های مختلف قابل انتقال هستند. به خصوص تابلوهایی که در ارتفاع پایین تری نصب می شوند،( به طوری که دست به راحتی به آن برخورد کند) باید ضدعفونی شود.

نقش تابلو چلنیوم در مراکز درمانی

تابلو چلنیوم از جمله مواردی است که بیشتر از همه در قسمت تابلوهای ورودی استفاده می شود. بخصوص تابلویی که در ابتدای ورود به بیمارستان ها نصب می شوند، سایز بزرگی دارد. چرا که باید به خوبی قابل رویت باشد. چلنیوم و سبک بودن آن کمک می کند که تابلو در ارتفاع بلند و در ابعاد بزرگ به راحتی ساخته شده و نصب شود.

ساخت تابلو بیمارستانی

همچنین اکثر بیمارستان ها به صورت شبانه روزی بوده  و همچنان در شب نیز به فعالیت خود ادامه می دهند. از این رو نورپردازی بحث بسیار مهمی در مجموعه های درمانی است. این قضیه به تابلوها نیز سرایت کرده و تابلوهایی که بتوان در آن نورپردازی ایجاد کرد، بسیار کاربردی و مورد استقبال می باشد. از این رو از تابلو چلنیوم از تابلوهای کاربردی بیمارستانی است.

نقش چلنیوم در درمانگاه

درمانگاه ها از جمله مکان هایی است که استفاده از چلنیوم بسیار مرسوم بوده اس. بخصوص در داروخانه و درمانگاه بیشتر به کار گرفته شده است. علاوه بر آن در داخل مجموعه نیز بسیاری از حروف تابلو را به این صورت ساخته و بر روی انواع تابلوهای زمینه استفاده می کنند. چلنیوم برای ساخت المان های بهداشتی مناسب است.

بررسی تابلو حروف برجسته

بی شک باید گفت که تابلو حروف برجسته مهم ترین نوع تابلوهای بیمارستانی است. ورق هایی که برای حروف برجسته استفاده می شود، انواع مختلفی دارد و در ضخامت های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مزیت های این تابلو این است که به راحتی می توان آن را در سطوحی از جنس های گوناگون نصب کرد.

به علاوه تابلو حروف برجسته برای ساخت نشان و المان های بیمارستانی نیز بسیار کاربردی بوده و از آن استفاده می شود. حتی بعضاً به دلیل قابلیت هایی که دارد برای تابلو سردر و تابلو ورودی به بخش های بیمارستانی از آن استفاده می کنند. ورق هایی که برای این موضوع به کار گرفته می شود، قابل شستشو بوده و می توان آن ها را ضدغفونی کرد.

تابلو کامپوزیت در بیمارستان

همان طور که گفتیم محیط های بیمارستانی آلوده و خطرناک هستند. روزانه بیماران متعددی در این ساختمان ها تردد می کنند. از این رو نظافت آن برای پرسنل و مردمی که به آن جا مراجعه می کنند، الزامی است. به خصوص بسیاری از بیماری ها به شدت مسری بوده و باید تمامی فضایی که بیمار در آنجا قرار گرفته به صورت کامل ضد عفونی شود.

سازنده تابلو بیمارستان

به همین دلیل تابلو کامپوزیت از مهم ترین تابلوهایی است که مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید گفت که از کامپوزیت در بسیاری از قسمت های یک مرکز درمانی استفاده می شود. یکی از بهترین متریال های نمای ساختمانی، ورق های کامپوزیت است. در کنار آن برای پوشش دهی بخش های داخلی بیمارستان ها و درمانگاه از کامپوزیت استفاده می کنند. زیرا علاوه بر این که قابل شستشو است، در برابر زنگ زدگی مقاوم می باشد.

بررسی ساختار تابلو کامپوزیت

کامپوزیت ورق های فشرده آلومینیوم است. یکی از قسمت هایی که اغلب در بسیاری از بیمارستان ها وجود دارد، داروخانه ها هستند. عمدتاً از این تابلو برای سردر داروخانه استفاده می شود. در کنار آن معمولاً برای هر بیماری ساختمان جدایی در نظر می گیرند که باید با یک تابلو بزرگ قابل تشخیص باشد. برای این کار از تابلو چلنیوم و تابلو کامپوزیت استفاده می شود. در بخش های درمانی، ورق های کامپوزیت روشن باید استفاده گردد، تا به خوبی آلودگی بر روی آن نمایان شده و نظافت شود.

آشنایی با ساخت تابلو راهنمای طبقات

تابلو راهنما ساختمان باید در تابلوسازی ساخته شده و نصب شود. ابتدا در محوطه بیمارستان ها باید یک سری تابلوهایی نصب گردد که نشان دهد هر محل قرار گیری هر ساختمان باشد. بعد از مشخص شدن آدرس  ساختمان، باید مدیریتی در داخل فضای آن انجام شود.

به این ترتیب نیاز داریم وقتی وارد لابی هر ساختمان می شویم، مجموعه تابلو راهنما طبقات را مشاهده کنیم. این تابلو نشان می دهد که در هر طبقه از ساختمان چه بخش هایی وجود دارد. اگر برای یک بار به بیمارستان رفته باشید، متوجه خواهید شد که این گونه تابلوها تا چه حد مهم بوده و باید حتماً نصب شود. عدم حضور این تابلو، باعث سردرگمی و هرج و مرج در بیمارستان می شود.

تابلوی راهنما ساختمان اداری

در هر مرکز درمانی، ساختمان اداری از مهم ترین فضاها هستند. مدیریت تمامی بخش ها از این ساختمان شروع می شود. ساختمان اداری مجموعه از فعالیت های مختلف و متشکل از بخش های گوناگون است. علاوه بر حوزه های مدیریتی و اداری و حسابرسی، مدیریت پرستاری و… در این ساختمان قرار دارند.

در واقع باید گفت که بیماران و همراهان آن ها کمتر به این ساختمان رفت و آمد دارند. بیشتر برای پذیرش و ترخیص و تسویه حساب، افراد به آنجا می آیند. به غیر از این مورد عمده کسانی که مراجعه کننده به بخش اداری هستند، پرسنل مجموعه می باشند.

با این حال از جمله مکان هایی است که حتماً باید تابلو راهنما در آن جا نصب شود، در غیر این صورت وفتی شخصی برای اولین بار به آن جا مراجعه می کند، اگر تابلویی برای راهنمایی در آنجا نباشد، در پیدا کردن اتاق های مورد نظر دچار مشکل می شد.

درکل باید گفت که تابلو سازی برای تمامی درمانگاه ها و بیمارستان ها و حتی خانه های بهداشت از واجب ترین کارهایی است که باید بعد از تکمیل ساخت و سازها و قبل از افتتاح نصب شود.

پیمایش به بالا
عضویت در خبرنامه

از تخفیف ها و جدیدترین ها با خبر شوید!

ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: