۰۲۱-5۷۹۹۶

021-44860911

سوالات متداول
انتقادات پیشنهادات

مشخصا وجود تابلوها در قسمت بیرونی یک ساختمان به نوعی هویت آن مکان را نشان می‌ دهد و شناسه ای است که به مخاطبان نوع کالا و خدمات ارائه شده را معرفی می کند. معمولاً برای ساختمان های فروشگاهی و یا مکان هایی مثل مغازه، دفاتر کار و… که حالت شخصی دارند؛ مقررات چندان پیچیده ای وجود ندارد. البته در این خصوص برخی از قوانین و مقررات در شهرداری ها به تصویب رسیده اند که قبل از نصب تابلو باید از آن ها اطلاع کافی داشته باشید؛ اما برای تابلوهای اداری قوانین سختگیرانه تری وجود دارد که در صورت نقض آن ها؛ ممکن است فرد متهم به تخلف از قانون شده و مجبور به پرداخت جریمه نقدی شود. اما این قوانین کدامند؟! در ادامه این مطلب قصد داریم قانون نصب تابلو در نمای ساختمان اداری را شرح دهیم.

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان اداری

آشنایی با انواع تابلوها

نصب تابلو در نمای بیرونی یک ساختمان می تواند با اهداف متفاوتی، صورت گیرد. برخی افراد تنها به قصد معرفی کسب و کاری که دارند، از تابلوها استفاده می کنند. چنین تابلویی صرفاً جنبه معرفی کسب و کار و حرفه مالک را دارد و هیچ گونه آثار نام و نشانی از محصولات و کالاهای تجاری را ندارد.

دسته دیگر از تابلوها که به آن ‌ها تابلوهای تجاری گفته می ‌شود؛ دارای نام و نشانه ای از محصولات و کالاها می باشند.

تابلوهایی هم وجود دارند که به تابلوهای فرهنگی و ترافیکی مشهور هستند و تنها با هدف آموزش شهروندی و اطلاع رسانی، نصب می شوند.

بیلبوردها هم که معرف حضور همگان هستند. این تابلوهای بزرگ روی پایه هایی نصب شده و معمولاً در فضاهای عمومی از شهر که تردد بالایی دارد، تعبیه می ‌شوند.

تابلوهایی هم وجود دارند که در مقیاس های کوچک تر و به عنوان تابلوهای راهنما، استفاده می شوند. علاوه بر این؛ استندها یا همان تابلوهای چند وجهی هم برای تبلیغات بسیار پرکاربرد هستند.

آشنایی با انواع تابلوها

در بین انواع تابلوهای تبلیغاتی؛ قصد داریم به سراغ تابلوهای مخصوص ساختمان ‌های اداری برویم. نصب یک تابلوی ساختمانی برای یک اداره خاص؛ تنها با هدف انتقال اطلاعات به مخاطب روی نمای بیرونی ساختمان های اداری، نصب می گردد.

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان اداری

از آنجا که ساختمان های اداری ممکن است در هر نقطه ‌ای از شهر واقع شده باشند؛ باید قوانین و مقرراتی را برای نصب تابلو، رعایت کنند. ضوابطی که برای تابلوهای آموزشی و اداری تصویب شده اند، عبارتند از:

در نظر گرفتن ابعاد تابلو متناسب با ساختمان اداری و آموزشی:

زمانی که بخواهید تابلویی را بر سر درب ورودی اصلی یا به اصطلاح روی پیشانی یک ساختمان نصب کنید؛ می بایست ابعاد آن را متناسب با دهانه ورودی ساختمان، در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که حداکثر عرض تابلو ۱۸۰ سانتی متر می باشد. البته در مواردی که ارتفاع پیشانی کمتر از ۱۸۰ سانتی متر باشد؛ ملاک عرض تابلو، حداکثر معادل ارتفاع پیشانی خواهد بود.

علاوه بر طول و عرض؛ ضخامت تابلو را هم باید به هنگام تعیین ابعاد تابلو، در نظر گرفت. حداکثر ضخامت قاب تابلو از ارتفاع نصب 2/5 تا 3/5 متر و از کف معبر، ۱۵ سانتی متر و از ارتفاع سه و نیم متری به بالا معادل ۲۰ سانتی متر می باشد.

همچنین عرض تابلو حداکثر معادل ارتفاع پیشانی واحد تجاری و اداری، خواهد بود.

در صورتیکه بالکن وجود داشته باشد حداقل ارتفاع نصب، کف بالکن خواهد بود.

عدم مغایرت نوشته ها با ارزش های جامعه:

هرگونه نوشتار و تصاویر حک شده روی تابلوهای تبلیغاتی به هیچ عنوان نباید با ارزش‌ های اسلام و انقلاب، مغایرت داشته باشد. همچنین در مورد تبلیغات تجاری می بایست در چارچوب آیین نامه عمل کرده و در این زمینه با شهرداری هماهنگی های لازم به عمل آید.

قانون نصب تابلو در نمای ساختمان اداری

نصب تابلو با رضایت دیگر ساکنین ساختمان:

توجه داشته باشید که نمای بیرونی ساختمان های تجاری-اداری جزء قسمت های مشترک محسوب می گردد. بنابراین نمی ‌توان از آن به صورت کاملاً انحصاری، استفاده کرد. حتی برای ساختمان هایی که بخشی از آن اداری و بخشی دیگر مسکونی می باشد هم در صورت نصب تابلو می‌ بایست رضایت کلیه ساکنین ساختمان مذکور، جلب شده باشد.

هرساختمانی مبنی بر اینکه یک ساختمان اداری باشد و یا یک واحد صنفی، صنعتی، تولیدی، خدماتی، بانکی، شرکتی، ارگان دولتی، دفاتر دولتی، مساجد، مراکز انتظامی و… برای معرفی تنها مجاز به نصب یک تابلوی شناسایی واحد در چهارچوب های تعیین شده می باشند.

لازم به ذکر است که سطح این گونه از تابلوها برابر با ۳۰ درصد مساحت ممر تجاری مذکور می باشد، به طوری که کل عرض ممر را بپوشاند.

عدم ایجاد مزاحمت برای اطرافیان:

در صورتی که ساختمان اداری به صورت یک ساختمان یک طبقه باشد؛ تابلوی مورد نظر برای نصب باید بالاتر از بام، قرار گیرد اما برای ساختمان های دو طبقه؛ طراحی و نصب تابلو باید به گونه ای انجام شود که مزاحم نما و پنجره های واحدهای فوقانی، نباشد.

نکات مهم در زمینه نصب تابلو برای ساختمان های اداری

 – به هیچ عنوان نباید تابلویی عمود بر ساختمان و معابر عمومی، نصب گردد.
– نصب هر گونه تابلو در مکان هایی که مختص عبور عابران پیاده می باشد و همچنین نصب بر روی درختان و عناصر طبیعی مثل کانال ‌های آب و…، ممنوع است.
– دیوارنویسی برای معرفی و تبلیغات، ممنوع می باشد. بنابراین تنها می توانید از تابلو سر درب ساختمان برای این کار، استفاده کنید.
– نصب تابلو روی تجهیزات و تاسیسات شهری مثل پست برق، تیرهای برق، پیاده ‌روها، شیرهای آتش نشانی، علائم بزرگراه ها و…، ممنوع است.
– در صورتی می ‌توانید تابلوهایی با جنس شیشه ای برای سطح داشته باشید که شیشه مورد نظر به صورت نشکن باشد.

قوانین مربوط به نورپردازی تابلوها

اگرچه نورپردازی تابلو موضوع بسیار جالب توجهی است؛ اما قوانین و اصول خود را دارد. نورپردازی نباید به گونه ‌ای باشد که موجب آزردگی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان و منازل همجوار ساختمان گردد. استانداردهای ملی و زیست محیطی برای نورپردازی تابلوها تعیین شده است که می بایست این کار کاملا مطابق با آن ها، صورت گیرد.

در این مقاله با قوانین کلی نصب تابلو برای ساختمان های اداری، آشنا شدید اما اگر می خواهید تمامی جنبه‌ های این کار را بررسی کنید؛ بهتر است با شهرداری منطقه مورد نظر خود برای نصب تابلو، مراجعه کرده و آیین نامه ها و تبصره هایی که در این مورد تدوین شده اند، به دقت بررسی کنید. در صورتی که خارج از قوانین و چهارچوب های تعیین شده عمل کنید؛ مشمول پرداخت جریمه و یا عوارض، خواهید شد.

قوانین مربوط به نورپردازی تابلوها

خوشبختانه تابلوسازان تمامی این قوانین را قبل از طراحی و ساخت تابلو، در نظر می‌ گیرند و متناسب با نوع واحد که می تواند تجاری، اداری و یا مسکونی باشد؛ اندازه و نوع تابلو را تعیین می کنند. بنابراین در صورتی که با این قوانین آشنایی کافی ندارید؛ بهتر است کار را به کاردان بسپارید. مراجعه به یک تابلوسازی معتبر می تواند خیال شما را از این بابت، راحت کند.

تابلوسازی نامور سال هاست در زمینه طراحی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی فعالیت داشته و می تواند متناسب با بودجه ای که برای ساخت تابلو در نظر گرفته اید؛ بهترین گزینه ممکن را به شما، پیشنهاد دهد. این تابلوسازی تمامی محصولات خود را با بهترین متریال موجود در بازار، تولید می کند. تابلوهای ساخته شده توسط تابلوسازی نامور از مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی برخوردار هستند و در اثر وجود عوامل طبیعی مثل بارش باران و یا تابش نور خورشید؛ دچار آسیب و فرسودگی، نخواهند شد.

به منظور دریافت مشاوره و ثبت سفارش تابلوی تبلیغاتی؛ بهتر است با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره های درج شده در وب سایت، تماس بگیرید.

پیمایش به بالا
عضویت در خبرنامه

از تخفیف ها و جدیدترین ها با خبر شوید!

ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: