۰۲۱-5۷۹۹۶

021-44860911

سوالات متداول
انتقادات پیشنهادات

اساسی ترین نکات در مورد تاثیر رنگ و گرافیک محیطی بر تابلوسازی مدرن

ما به عنوان انسان مجذوب تجربیات هستیم. زندگی ما با تجربیات مان گره خورده است و آن تجربیات با مکان به یاد آورده می شود. اینکه ما چگونه یک فضای فیزیکی را تجربه می کنیم، افکار و اعمال و احساسات ما را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مکانها را با علائم، نشانه ها و تابلوها به خاطر می آورند. بنابراین رنگ و گرافیک محیطی که به عنوان عواملی برای جذب افراد در نظر گرفته می شوند، فاکتورهایی اساسی در زمینه تابلوسازی به شمار می آیند.

شاخص تجربه Gensler در سال 2017 نشان دهنده پنج شیوه اصلی است که افراد در آن فضا را تجربه می کنند. این «شیوه‌های تجربه» یا چیزهایی که افراد با آن در تعامل با فضا هستند عبارتند از:

1- انجام وظیفه یا کار
2- حضور در اجتماع
3- کشف و شهود
4- سرگرمی
5- گرفتن حس آرامش

روی صحبت ما با جنبه سرگرمی یا Entertainment است. دنیای مدرن، دنیای سرگرمی است. شما تا نتوانید مردم را سرگرم کنید نمی توانید چیزی را به آنها عرضه کنید. در نتیجه از فروش هم خبری نیست. این دنیای سرگرمی اشکال گوناگونی دارد که استفاده از گرافیک مدرن در تابلوسازی هم بخشی از آن است. امروزه دیگر هیچکس نمی تواند نقش یک تابلو تبلیغاتی یا تابلو مغازه را در فرآیند بازاریابی و فروش یک مغازه تا یک برند نادیده بگیرد.

تابلو تبلیغاتی

همان طور که پیش از این اشاره شد، یکی از اساسی ترین نکات در مورد تابلوهای تبلیغاتی، تاثیر رنگ و گرافیک محیطی بر دنیای مدرن این صنعت است. جذابیت بصری در دنیای پر زرق و برق امروزی به یک رقابت تبدیل شده است و شما نمی توانید به صرف اینکه مغازه تان امروز شناس است و پاخور خود را دارد به یک تابلو با یک اسم یا نهایتا یک لوگو اکتفا کنید. اگر اینطور بود قبل از شما، غول های بزرگ دنیا مثل کوکاکولا، نایک، بنز، بی ام دبلیو، نتفلیکس و… برای تابلو تبلیغاتی و تابلو مغازه و فروشگاه های شان در سراسر دنیا هزینه های کلان نمی کردند. دنیا دنیای رنگ ها و طراحی گرافیک مجذوب کننده است.

ما در این مقاله قصد نداریم که بگوییم شما باید با این برندهای برتر رقابت کنید و به قدر آنها هزینه کنید. فقط می خواهیم به زبان ساده یک عامل بسیار مهم در تبلیغات و تابلوسازی امروز را توضیح دهیم. در ادامه توضیحات جامعی در این موارد به شما ارائه می دهیم.

در یافته های جنسلر که بالاتر به آن اشاره شد، آن‌ها دریافتند، زمانی که تابلو تبلیغاتی یا تابلو مغازه یک برند دارای ویژگی‌های رنگی و طراحی گرافیک محیطی پویا باشد، افراد 10 برابر بیشتر احتمال دارد تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی درباره آنها به اشتراک بگذارند. چه تبلیغی از این بهتر؟!

با کمترین هزینه ها می توان بهترین نتایج را گرفت. اما ممکن است از خود بپرسید، چگونه می توانم یک فضای برند معتبر ایجاد کنم که ما را از رقبایمان یا سایر فروشگاه ها و مغازه ها متمایز کند و بر مردم تأثیر بگذارد؟ لازم است در همین جا خاطر نسان شویم که: بزرگ فکر کنید و از خلاقیت نترسید! درست شنیدید. خیلی ها از ترس اینکه متفاوت بوده و در چشم باشند، می ترسند. جرات خواستن یک طراحی منحصر به فرد را در ساخت تابلو تبلیغاتی یا تابلو مغازه به خود بدهید. خواهید دید که چطور فروش تان چند برابر خواهد شد.

تابلو مغازه

گرافیک محیطی چیست؟

گرافیک محیطی در ساده ترین شکل خود، گسترش تجربه برند یا نام شما از طریق طراحی فضاهای داخلی و خارجی است. این راهی است تا به مردم نشان دهید که چگونه برند شما را تجربه کنند. احساس استفاده از محصول و خدمات شما دقیقا چیست؟ چرا شما و مغازه یا فروشگاه یا شرکت دیگری نه؟! بله! همه اینها در یک تابلوسازی ساده که ممکن است در گذشته شما فقط سفارش داده و می رفتید تا تحویل بگیرید، نهفته است! سبک های جدید در تابلوسازی بسیار متنوع و مملو از خلاقیت و جذابیت هستند.

فضاهایی که تابلو مغازه، تابلو تبلیغاتی یا دفتر مرکزی شرکت ها در آن قرار می گیرند شامل سر در مغازه یا فروشگاه و شرکت، بیمارستان ها، پاساژ و مجتمع تجاری، مکان های ورزشی و هر جای دیگری که افراد در آن محیط مشغول به رفت و آمد هستند، می شود. در این فضاهاست که برند شما معرفی می شود و طبیعتا برای معرفی درخشان شما از عناصر گرافیکی و طراحی آن برای ایجاد داستان برند شما از طریق انتقال پیام، رنگ، تصاویر و تایپوگرافی استفاده می شود. فراموش نکنید که تابلوی شما حکم یک عامل قوی برای توسعه نام مغازه، فروشگاه، شرکت و برند شماست. بنابراین، شما می توانید به اهمیت تابلوسازی در تبلیغات پی ببرید.

با این حال، اغلب اوقات مردم طراحی گرافیک محیطی را فقط کلمات، رنگ‌ها و تصاویری می‌دانند که با برندشان همسو می‌شوند. این تا حدی درست است اما کامل نیست. در واقع شما نباید گرافیک هایی بسازید که ظاهر خوبی داشته باشند، یا مردم را یاد فیلم یا سریال خاص و یا موضوعات ترند روز بیندازد. درست خواندید! بسیاری از مغازه دارها در دام این موضوعات روز می افتند، غافل از اینکه در دنیای پر سرعت امروزی که همه چیز در حال تغییر است، آن رنگ روز یا آن موضوع محبوب کهنه می شود.

نکته مهم این است که شما باید از طراحی گرافیک محیطی استفاده کنید که از “باورهای شما” پشتیبانی می کنند. خب منظور ما از باورها چیست؟ چشم انداز، ماموریت، ارزش ها و موقعیت برند شما. ساده بگوییم: همان دلیلی است که شما مغازه را برای آن باز کردید و همان هدفی است که همیشه دنبال می کنید. درست مانند ارتباطات بازاریابی که به صورت داخلی و خارجی کارمندان یا شاگرد مغازه شما با مشتریان دارد. بگذارید خیالتان را راحت کنم: “اگر تنها یک تیر در خشاب دارید و آن یک تابلوی سر در مغازه، فروشگاه یا شرکت تان است، پس آن تیر را درست به هدف بزنید!”

شما برای تابلوسازی، چه تابلو فلکسی یا تابلو کامپوزیت باشد، چه انواع لایت باکس یا چلنیوم و یا اصلا تابلو ترمووود یا تابلو طبقاتی باشد، باید از چند اصل پیروی کنید. اینطور برای تان بگوییم که باید چند اصل اساسی را در تابلو مغازه یا تبلیغات خود بگنجانید تا بیانگر کسب و کار شما و ایده بازگشایی فروشگاه یا شرکت تان باشد.

اولین اصل ایجاد ارزش برای مشتریان است. شما تا چیز ارزشمندی را برای عرضه نداشته باشید که مشتری حاضر باشد برای آن پولی هزینه کند، فروشی در کار نخواهد بود. تمام این هزینه ها و حتی همین وقت گذاشتن شما برای خواندن این مقاله به این معناست که شما می خواهید ارزشی را به مشتری ارائه دهید. پس مشتری باید نمود واقعی این ارزش محصولات و خدمات شما را در تابلو مغازه یا تابلو تبلیغاتی شما ببیند. برای آن فکر کنید و وقت بگذارید. از طراحان گرافیک مستقر در تابلوسازی ها تا کسانی که دستی بر آتش هنر دارند کمک بگیرید.

اصل بعدی این است که وجه تمایز شما از بقیه چیست؟ مثلا پیک رایگان دارید؟ یا تنها مغازه ای در آن شهر یا محل هستید که فلان محصول یا خدمت را ارائه می دهد؟ پس آن را هم قبل از تابلوسازی لحاظ کنید. شخصیت منحصر به فرد شماست که شما را می سازد و این شخصیت باید در تابلو مغازه یا تابلوی برند شما جلوه گر باشد. این تمام آن چیزی است که وقتی مشتری از مغازه یا شرکت شما بیرون می رود از شما به خاطر دارد. نشانه ها و علائم، رنگ ها و طرح های گرافیکی همه آن چیزی است که به خاطر می ماند. اگر بدسلیقگی یا اهمال کاری به خرج دهید، ضرر خواهید کرد. اگر تجربه هویت بصری و نمود گرافیکی از کسب و کارتان، حول اهداف و باورهای شما نچرخد، نه تنها افراد را جذب نمیکند، بلکه در اکثر مواقع باعث دافعه نیز خواهد شد.

تابلو حروف برجسته

نقش تابلوها به عنوان راهنما

تابلوسازی مدرن تنها شامل تابلو مغازه، فروشگاه، شرکت یا تبلیغاتی نیست. عناصری مانند دایرکتوری ها، نقشه ها، فلش ها، اعداد، رنگ ها، معرفی اتاق ها و بخش ها و نمادها به ویژه در مورد تابلوهای طبقاتی بسیار مهم هستند. در برخی از موقعیت ها، ما بدون آنها به معنای واقعی کلمه گم می شویم. تصور اینکه مسیر خود را در راهروهای پیچیده یک بیمارستان بیابید یا ماشین خود را در یک پارکینگ طبقاتی شلوغ بدون کمک راهنمایی های راهبردی اجرا شده در مسیر قرار دهید، دشوار است. مراکز خرید، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، خیابان‌های شهر، ساختمان‌های آپارتمانی همگی به نوعی از گرافیک محیطی برای راهیابی و تعیین مسیر نیاز دارند.

روانشناسی رنگ در طراحی تابلوها

این یک واقعیت علمی ثابت شده است که رنگهای مختلف می توانند بر درک ما از چیزهایی که تجربه می کنیم به روش های عجیب و غریب و شگفت انگیزی تأثیر بگذارند. رنگ می تواند ما را خوشحال یا غمگین، گرم یا سرد، آرام یا مشوش کند و حتی بر طعم ظاهری غذا تأثیر بگذارد. بازاریابان مدت‌هاست می‌دانند که انتخاب رنگ برای یک تابلو مغازه یا تابلو تبلیغاتی می‌تواند تأثیر زیادی بر درک عمومی از یک برند داشته باشد. آیا می توانید تصور کنید که شیر در یک لفاف کاملا قرمز عرضه شود؟! یا تصور بیمارستان با رنگ مشکی شدنی است؟!

رنگ آنقدر در طراحی مهم است که وقتی خوب انتخاب شود می تواند به تابلوی شما کمک کند، تا ارزش های کلیدی محصولات و خدماتتان را به مشتریان منتقل نماید. اما چرا روانشناسی رنگ مهم است؟

چه بخواهید چه نخواهید مشتریان شما نمی توانند به طور غریزی احساس خاصی نسبت به کسب و کار شما بر اساس آنچه از شما می بینند، داشته باشند. این یک حقیقت است! به هر حال، لوگوی نایک مطمئناً احساسی مشابه نوشتار و لوگوی آدیداس در ما ایجاد نمی کند و این به دلیل طراحی است. در غیر اینصورت نمی توانستند طرفداران و مشتریان خود را داشته باشند.

مثلا اگر کسب و کار شما بخواهد پایبندی بالغانه به ارزش های سنتی را نشان دهد، نمی توانید از هر رنگی استفاده کنید. رنگ کاشی آبی ایرانی برای یک سفره خانه سنتی، حسی از ارزش های کهن را یادآور می شود. همین طور نوآوری و پیچیدگی با تکنولوژی روز دنیا، رنگ خاص خود را می طلبد. شما نمی توانید برای تابلو مغازه موبایل فروشی یا یک شرکت فعال در زمینه استارتاپ از همان رنگ آبی کاشیکاری های سنتی ایران استفاده کنید. این حس عقب ماندگی بیشتر می دهد تا پیشرفت! انتخاب رنگ تابلو تبلیغاتی یا مغازه شما می تواند به مشتریان شما کمک کند تا آن ارزش ها را به طور مستقیم درک کنند. حتی قبل از اینکه پایشان را در شرکت یا مغازه و فروشگاه شما بگذارند.به این ترتیب می توانید مشتریان و بازدیدکنندگان خود را مستعد کنید تا دیدگاه خاصی از شرکت یا مغازه شما داشته باشند.

رنگها در برندسازی تابلوها

قبل از اینکه بخواهیم به لیست رنگ‌هایی بپردازیم که با برخی از مضامین فکری و احساسات ما مرتبط هستند، ابتدا باید اشاره کنیم که تداعی رنگ یک علم دقیق نیست. افراد ممکن است رنگ‌های خاصی را دوست نداشته باشند. مثلاً ممکن است از رنگ سبز متنفر باشند زیرا یادآور خاطره ی بدی برای آنها است.

رنگ ها همچنین می توانند معانی مختلفی برای افراد با پیشینه های فرهنگی مختلف داشته باشند. در حالی که بسیاری از کشورها زرد را به عنوان رنگی دوستانه و خوش بینانه میدانند، در برخی از کشورهای آمریکای لاتین ممکن است آن را رنگ مرگ و اندوه بدانند، یا رنگ سبز که برای بسیاری از ما معانی طبیعت و سلامتی دارد، به عنوان رنگی غیرقابل اعتماد در چین شناخته می شود! این در بین اقوام مختلف هم رایج است. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که باید بتوانید بهترین رنگ برای تابلو مغازه یا کسب و کارتان را انتخاب نمائید.

تاثیر رنگ در تابلو

بنابراین فهرست زیر از تداعی‌های رنگی رایج را باید به‌عنوان راهنما در نظر گرفت که عمدتاً در اکثر نقاط دنیا درست است اما در همه موارد نباید به عنوان واقعیت مطلق در نظر گرفته شود:

– قرمز: قدرت، هیجان، عشق، اشتیاق، خشم، انرژی. همان طور که در محیط اطرافمان در سطح شهر می بینیم، این رنگ بیشتر در تابلو مغازه هایی به کار رفته که می خواسته اند تا حسی از پرانرژی بودن و هیجان را به مخاطب خود انتقال دهند.

– زرد: شایستگی، شادی، خوش بینی، کودکانه بودن. رنگ زرد در جذب مخاطب بسیار موثر است، چرا که رنگی گرم و توجه برانگیز بوده و می تواند تابلو شما را چشمگیرتر کند.

– نارنجی: جوانی، سرزندگی، نشاط، سادگی، اقتصادی. این رنگ یک رنگ گیرا است. این رنگ در ترکیب با رنگهای دیگر همچون سفید، زرد و مشکی در برندسازی تابلو شما می تواند نقش فوق العاده ای داشته باشد.

– سبز: طبیعت، سلامتی، ثروت، حسادت، آرامش. از آنجا که با حس سلامتی و ارگانیک بودن همراه است، در تابلوسازی برای داروخانه ها و یا عطاری ها و شرکتهای محصولات آرایش و بهداشتی بسیار کاربرد دارد و می تواند حسی از سلامتی را به مخاطب القا کند.

– آبی: مردانگی، شایستگی، کیفیت، آرامش. رنگ آبی تیره گزینه بسیار مناسبی برای تابلوهای موسسات آموزشی می تواند باشد. از آنجا که آبی روشن حسی از آرامش و اطمینان به بیننده میدهد، در تابلوهای موسسات بیمه بسیار کاربرد دارد.

– صورتی: زنانگی، صداقت، پیچیدگی، محبت، زیبایی. حس زنانگی موجود در رنگ صورتی را می توان به تابلوهای سالنهای زیبایی زنانه، باشگاههای زنانه، فروشگاههای آرایشی و بوتیک های لباس بانوان منتقل کرد و به این طریق، در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کرد.

– بنفش: تجمل، پیچیدگی، اقتدار، خلاقیت، قدرت. در برندسازی یک کسب و کار میتواند به همراه رنگهای مکمل خود، ترکیبی فوق العاده و جذاب ایجاد کند.

– مشکی: پیچیدگی، گرانی، شیک بودن، رمز و راز، مرگ. مشکی یکی از رنگهای بسیار پرکاربرد در زمینه تبلیغات و به ویژه تابلوسازی است. از آن رو که مشکی رنگی خنثی است، با اغلب رنگها قابل ترکیب است. ترکیب مشکی به همراه رنگهای طلایی و نقره ای در تابلوها، به ویژه تابلوهای حروف برجسته در جلب مخاطب بسیار موثر است.

– سفید: پاکی، شادی، اخلاص، وضوح، اشراف. از آنجا که سفید رنگی خنثی است، در بسیاری از تابلوها به عنوان پس زمینه قرار گرفته و کمک به بهتر نمایش داده شدن رنگهای دیگر می کند.

فراموش نکنید که تمام مطالب گفته شده، جدای از این است که در فرهنگ شما و مشتریان تان این صفات چه معنایی دارند. اینها نکاتی هستند که بر برندسازی یک کسب و کار، فارق از سلیقه شخصی افراد اثرگذار هستند.  مثلا برای یک موسسه مالی یا سرمایه گذاری، رنگ نارنجی انتخاب بسیار مناسبی است. در حالی که همین رنگ برای یک طلافروشی شاید مناسب نباشد.

نکات دقیق تری از رنگها برای تابلوسازی

صرف نظر از نظریه روانشناسی رنگها، ممکن است همه آنها در مورد تابلو مغازه، فروشگاه، تبلیغات و شرکت شما به یک اندازه کاربردی نباشند. این یعنی چی؟! یک نکته این است که هر رنگ بیرونی باید در زمینه محیط اطرافش در نظر گرفته شود. ممکن است ایده خوبی نباشد که یک علامت سیاه در یک منطقه تاریک، یک علامت سبز در جلوی درخت یا یک علامت خاکستری روی یک دیوار خاکستری قرار بگیرد. مثلا اگر می خواهید طراحی تابلو فلکسی یا تابلو چلنیوم شما برجسته شود باید یک بار از مغازه یا شرکت خود خارج شوید و از آن طرف خیابان به مغازه خود در زوایای مختلف توجه کنید! گاهی نیاز است عکس بردارید تا بیشتر روی آن فکر کنید.

به‌ویژه برای مشاغل خرده‌فروشی، رستوران‌ها و سایر مشاغلی که در مکان‌های نزدیک به دیگران یافت می‌شوند، باید توجه داشت که رنگ تابلو مغازه شما با رنگ مغازه های کناری یکی نشود! این فوت و فن ها را از ما بشنوید! دو رستوران نزدیک به یکدیگر با طرح‌های رنگی قرمز و زرد روی تابلوهایشان می‌توانند باعث سردرگمی مصرف‌کننده شوند. حتی بدتر از تمام اینها ممکن است شما را یک فرد تقلیدکننده و یک رقیب منفی به چشم مشتریان بیاورد! پس خیلی دقت در ظرایف انتخاب رنگ تابلو تبلیغاتی و مخصوصا تابلو مغازه داشته باشید.

همچنین مهم است که تابلوی شما با سایر جنبه های برند مغازه یا دفتر شما سازگار باشد. به هر حال، یک مغازه یا کسب و کار که بیرون آبی و داخل قرمز است، ممکن است تصور گیج کننده ای از هویت خود به بیننده بدهد. اگر بتوانید از رنگ های یکسان در همه چیز از برند خود (از جمله علائم و نشانه های داخلی فروشگاه، مغازه، شرکت، سازمان یا دفتر، رنگ¬های به کار رفته در صفحات شبکه های اجتماعی و هر جای دیگری که نام شما دیده می شود) استفاده کنید، به ایجاد یک تصور قوی تر و یکپارچه تر از هویت بصریتان کمک کرده اید.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که علائم و تایپوگرافی شما از فاصله دور قابل خواندن باشد. بنابراین خوب است به خاطر داشته باشید که هر رنگی که انتخاب می کنید باید به خوبی با هم کار کند و کنتراست کافی برای اطمینان از خوانایی ایجاد کند. تابلو نامور یکی از حرفه ای ترین تابلوسازی هاست که ترکیب هنرمندانه ای از رنگها را در کنار بهترین جنس و متریال در ساخت تابلو را با هم ادغام کرده و به برندسازی کسب و کار شما کمک می کند.

نقش نور و رنگ در تابلو

انواع تابلو مغازه و تابلو تبلیغاتی

در آخر باید در کنار صحبت از روانشناسی رنگ ها و توجه به طراحی گرافیک محیطی به انواع تابلوها نیز اشاره ای داشته باشیم. چرا که جنس و نوع تابلو نیز در معرفی برند شما بسیار تاثیرگذار است:
– تابلو چلنیوم
– تابلو کامپوزیت
– تابلو طبقاتی
– تابلو فلکسی
تابلو چوبی یا ترمووود
– و انواع لایت باکس شامل لایت باکس کریستالی، لایت باکس آلومینیومی، لایت باکس محیطی و لایت باکس اسنپ فریم

سخن پایانی

تابلوهای عالی سر در مغازه ها، کسب و کارها و دفاتر همیشه تاثیر مطلوبی در ذهن مشتریان شان ایجاد می کنند و صاحبانشان را از رقبا متمایز می کنند. باور کنید که گرافیک محیطی مطلوب در یادها خواهد ماند. با فکر کردن به ارزش‌های کسب‌وکار خود و انتخاب رنگ‌های مناسب برای تجسم آن ایده‌آل‌ها، می‌توانید حتی قبل از ورود مشتریان به مغازه یا دفتر خود یک «احساس دلپذیر» نسبت به خود بدهید و این همان چیزی است که یک کسب و کار را موفق می کند. خلاقیت، خلاقیت و خلاقیت! تابلو نامور، یک تابلوسازی بسیار خلاق در زمینه طراحی و اجرای تخصصی ترین تابلوها، متناسب با انواع پیشه ها و کسب و کارهاست. برای تماس با ما می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با همکاران ما در تماس باشید.

شاید فکر کنید که کار خیلی سخت شد! برای تمام این نکات و جزئیات دیگری که باید رعایت شود چقدر باید حواس تان جمع باشد تا پول هدر ندهید و ضرر نکنید. ما خیالتان را از این بابت راحت کرده ایم. تیم ما با تجربه چند ساله و رزومه و عقبه درخشان در کنار شماست تا هر آنچه مدنظر و شایسته شماست را برایتان بسازد. پس همین حالا با ما تماس بگیرید تا دریابید که چگونه می توانیم در پروژه تابلو کسب و کارتان به شما کمک کنیم تا از شما به عنوان تک ستاره منطقه یا شهرتان یاد کنند و فروش آینده خود را تضمین کنید.

پیمایش به بالا
عضویت در خبرنامه

از تخفیف ها و جدیدترین ها با خبر شوید!

ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: