گروه تابلو سازی ناموَر

تبلیغات مفهومی در تابلو سازی

انجام تبلیغات یکی از مهمترین جنبه های بازاریابی و فروش می باشد. با انجام یک تبلیغات اصولی و درست می توانید بیش از آنچه که تصور می کنید محصولات و خدمات خود را به مشتریان، عرضه کنید. البته تبلیغات نیازمند شناخت بسیاری از عوامل می باشد. یکی از مهمترین عوامل تبلیغات مفهومی است که در ادامه این مقاله قصد داریم نقش آن را در تابلوسازی، بیان کنیم. در واقع تابلوسازی تبلیغاتی از دیرباز تا کنون به عنوان یک صنعت شاخص در پیشبرد تبلیغات انواع کسب و کارها به کار برده می شود.
طبق تعریف انجمن تبلیغات بریتانیا، تبلیغات وسیله ای برای ارتباط با مشتریان یک محصول یا خدمات است. تبلیغات پیام‌هایی هستند که توسط کسانی که آن‌ها را ارسال می‌کنند، با هدف اطلاع‌رسانی یا تأثیرگذاری بر افرادی که آن‌ها را دریافت می‌کنند، ساخته می شوند.

تبلیغات مفهومی، بر مزایای اساسی محصولات یا خدمات ما تکیه دارد و بر خواسته‌ها، ترس‌ها یا سایر واکنش‌های احساسی که باعث تصمیم‌گیری مردم می‌شوند، تمرکز دارد. تبلیغات مفهومی اغلب توجه خوانندگان را با ایجاد تفکر، لبخند یا خنده جلب می کند. با ما همراه باشید تا این مفهوم را بیش از پیش بررسی کنیم.

تبلیغات مفهومی در تابلوسازی

تبلیغات مفهومی چیست؟

تبلیغات انواع مختلفی دارد. از تبلیغات پخش تلویزیونی گرفته تا تبلیغات در فضای باز(بیلبورد، استرابورد و…) و از تبلیغات در رسانه های اجتماعی تا تبلیغات پولی گوگل، همه و همه با اهداف معینی انجام می گیرد. وقتی جلوی تبلیغات واژه مفهومی می آید ذهن شما به سمت کدام تبلیغات پرتاب می شود؟

یک چارچوب مفهومی به شما کمک می‌کند تا ابتدا آن ویژگی را که به آن اهمیت می‌دهید و آن را به عنوان ارزش تلقی می کنید، به عنوان جنبه‌ اصلی یک محصول یا خدمت در نظر بگیرید و به شیوه ای هنری پیاده سازی کنید.

تبلیغات مفهومی نوع نوینی از تبلیغات است که امروزه کاربردهای زیادی دارد. اگر بخواهیم تعریف ساده ‌ای از تبلیغات مفهومی بیان کنیم می ‌توانیم بگوییم نوعی از تبلیغات است که از طریق بصری حاوی پیام خاصی می باشد. به گونه ‌ای که دیدن چنین تبلیغی برای مخاطب حتی برای مدت زمان کوتاهی تأمل ‌برانگیز باشد.

از آنجایی که تبلیغات مفهومی ارتباط مستقیمی با علم روانشناسی دارد، می تواند در تفکر افراد تاثیرگذاری داشته باشد. بنابراین اگر به دنبال یک تبلیغات اصولی و البته مدرن هستید، پیشنهاد می کنیم روی تبلیغات مفهومی سرمایه گذاری کنید. با استفاده از تبلیغات مفهومی می توان در زمینه هایی مثل اقتصاد، فرهنگ، هنر، برندسازی و همچنین ماندگاری نام تجاری و کسب و کار های خاص، به عنوان ابزاری برای پیام رسانی اجتماعی، استفاده کرد. امروزه در تبلیغات مفهومی، نمیتوان از تاثیر تابلوسازی در تبلیغات چشم پوشی کرد.

به برند نایک نگاه کنید! نایک خودش به تنهایی یک کلاس درس بازاریابی شگفت انگیز است. آنها بازاریابی را بیشتر از طریق مفهوم انجام می دهند. پشت هر چیزی که آن‌ها ارائه می‌کنند، یک نقشه و هدف وجود دارد. آن‌ها می‌خواهند مردم احساس کنند که ورزشکار بهتری خواهند بود تا اینکه بگویند کفش ما بهتر است! بیشتر اوقات تمرکز تبلیغات نایک حتی محصولات آنها نیست. ما درباره یک “آن” و یک “ارتباط عاطفی” قوی صحبت می کنیم که با دیدن هر یک از تبلیغات آنها به شما دست می دهد. مثلا تابلوی تبلیغاتی ای از نایک بسیار معروف است. روی آن تنها نوشته است: “just Do It”. یعنی فقط انجامش بده! این ایجاد میل به موفقیت و دادن انگیزه باعث می شود تا در مغازه کتونی فروشی قطعا به نایک فکر کنید. شک نکنید!

نایک در طراحی های مفهومی آنقدر خوب عمل کرده است که وقتی به برند یا لوگوی آنها فکر می کنید، به فوتبال، مایکل جردن، شورت ورزشی یا چوب گلف فکر می کنید. این کاری است که یک طراحی مفهومی در تابلوسازی انجام می دهد. به جای اینکه محصول را به مشتری بدهد، حس خوب داشتنش را به مشتری می بخشد و نتیجه خارق العاده است. مشتری نه برای یک بار که برای همیشه جویای محصولات جدید شماست.

همواره در زمینه تبلیغات مفهومی دو اصل مهم یعنی “طراحی مفهومی در تابلوسازی” و “اجرای مفهومی در تابلوسازی” اهمیت دارد. در ادامه این دو اصل مهم را به اختصار بیان می کنیم:

طراحی مفهومی در تابلو سازی

طراحی مفهومی در مورد شکل دادن به یک ایده جدید، مدل سازی، رویکرد و نگرش ما به محصول و پیاده سازی آن است. در واقع طراحی مفهومی، مرحله اولیه فرآیند طراحی است. شما برای خلق هر چیز نیاز به مفهوم دارید. وقتی به طراحی فکر می کنیم، همیشه به مفهوم فکر نمی کنیم اما برای ایجاد یک طراحی قوی تر و با تاثیرگذاری بیشتر، باید واقعاً با یک مفهوم قوی شروع کنیم. از آنجا که تاثیر طراحی در تابلوسازی بسیار زیاد است، طراحی، به ویژه طراحی مفهومی اهمیت قابل ملاحضه ای در این صنعت دارد.

در واقع اگر می خواهیم در ذهن ها بمانیم، راهش طراحی مفهومی در تبلیغات است. بدون وجود طراحی تبلیغات معنایی ندارد. بنابراین طراحی را می ‌توان از شاخه‌ های اصلی هر نوع تبلیغاتی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها، تابلوهای غول‌ آسا و… دانست. همان طور که گفتیم، صنعت تابلوسازی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. چرا که تابلوسازی و استفاده از تابلوهای تبلیغاتی هم از شیوه های مهم تبلیغاتی به شمار می رود. بنابراین طرح یک تابلو را می توان به عنوان هسته اصلی آن، در نظر گرفت. به همین دلیل است که برای طراحی تابلوهای تبلیغاتی معمولاً از گرافیست ها و طراحان ماهر و باتجربه، کمک می گیرند.  در واقع مشاوره طراحی تابلو بخشی بسیار حیاتی در این صنعت محسوب می شود. به این صورت که قبل از اینکه هر اقدامی برای ساخت تابلو این کار در صدر امور قرار می گیرد. طرح اصلی توسط افراد متخصص طراحی شده و پس از آن به مرحله پیاده سازی، می رود.

طرح مورد نظر باید به گونه ای باشد که بتواند در نگاه اول در ذهن مخاطب و مشتری، ماندگار شود. بنابراین امروزه برای پرهیز از تکرار و همچنین جذب بیشتر مخاطب از طرح های خلاقانه استفاده می ‌شود، که حاوی پیامی بوده و بتواند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند.

طراحی مفهومی

اجرای مفهومی در تابلوسازی

وقتی صحبت از تبلیغات می شود، «مفهوم» غالبا نادیده گرفته می شود. ما متوجه هستیم که دلایل زیادی وجود دارد. مانند: بودجه، زمان بندی و… . اما بیشتر اوقات به عدم درک نقش مهمی که مفهوم در طراحی شما ایفا می کند، مربوط می شود. به برخی از موفق‌ترین شرکت‌ها و برندها نگاه کنید. آن‌ها اغلب راهی برای گفتن یک داستان یا انتقال احساساتی دارند که مردم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و در نهایت باعث می‌شوند آنها با محصول یا نام تجاری ارتباط برقرار کنند.

در زمینه اجرا آنچه که اهمیت دارد، متریال مصرفی و نوع اجراست. در واقع منظور از اجرا نوع متریال به کار رفته در ساخت تابلوست به گونه ای که بیننده با همان نگاه اول بتواند از یک تابلو تا حدودی در مورد کسب و کار مربوط به آن، اطلاعات به دست آورد. اینکه “موضوع و نوع آن کسب و کار چیست؟” اولین نکته ای است که باید برای بیننده روشن شود. در قدم بعدی او می خواهد بداند چه خدماتی را می توانید به او ارائه دهید و به قولی چه کاری از شما ساخته است؟ پس می بینید که به جز نام، نوع خدمات و شیوه ی ارائه این بیان مهم است. البته فراموش نکنید که نوع متریال به کار رفته، در طول عمر یک تابلو بسیار نقش دارد.

بسیار با اهمیت است که شما در معرفی یک کفش فروشی فقط یک کفش را در تابلو نشان دهید، مثل همه؛ یا اینکه بیایید و پاخور خوب آن کفش را مثلا با یک ساق پا نشان دهید. پس دریایی از خلاقیت و مفهوم را می توانید فقط در یک تابلو ارائه دهید تا بیننده آن مجذوب این خلاقیت شده و به داخل مغازه شما بیاید. خلاقیت در تابلوسازی یکی از مفاهیمی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت و یا آنرا مورد کم توجهی قرار داد. وقتی شما با استفاده از یک اجرای مفهومی در تابلوی مغازه، دفتر یا فروشگاه تان، با صفتی مثل “خلاق” به خاطر سپرده شوید، مطمئن باشید که تیر به هدف خورده است و کافی است تا شما محصول یا خدمت تان را به مشتری نشان دهید. او بی درنگ خریدارش می شود. چرا که خلاقیت شما را از دیگرانی که مثل هم هستند، متمایز می کند.

اجرای مفهومی و طراحی مفهومی ارتباط کاملاً مستقیمی با یکدیگر دارند. بنابراین با توجه به نوع کسب و کار و تفکرات طراح می تواند پیام رسان مفید و مثبتی برای تبلیغات باشد. به عنوان مثال برای تبلیغات مربوط به یک شهربازی، می ‌توان از تابلو حروف برجسته همراه با اسباب بازی های مصنوعی و یا شخصیت های کارتونی استفاده کرد. همین موضوع ذهن بیننده را در همان نگاه اول چندین قدم به نوع فعالیت مجموعه نزدیک تر می کند.

اجرای طرحهای مفهومی

تاثیر تبلیغات مفهومی در تابلو سازی

اولین مواجهه یک مشتری با یک کسب و کار تابلوی تبلیغاتی یا تابلوی معرفی آن است. فکر نکنید که این یک کار اضافه و تزیینی است. اهمیت تابلو در فروش غیر قابل انکار است و الا مک دونالد، نایک، آدیداس، کوکاکولا و… سالانه هزینه هنگفتی برای تابلوهای تبلیغاتی نمی کردند.

شاید بگویید خب من یک تابلوی ساده برای بالای سر مغازه یا فروشگاهم می خواهم، همین و بس. اشتباه شما اینجاست که به این موضوع توجه نمی کنید که تمام این برندها و نام های بزرگی که اسم بردیم اگر قرار بود به تابلوی بالای فروشگاه های شان بسنده کنند دیگر چه نیاز به تبلیغات بود. حالا در قیاس دیگر شمایی که یک بار احتمالا می خواهید هزینه برای تابلوی تان کنید حتما باید به موضوع تبلیغ توجه کنید، آن هم تبلیغات مفهومی که تاثیر آن در یک عمر فروش دائمی اثبات شده است.

با توضیحات ارائه شده در این مقاله درمی یابیم که تبلیغات مفهومی در تابلو سازی اگرچه کار چندان سختی نیست اما باید به صورت کاملا هوشمندانه و به دست افراد با تجربه انجام شود. آنچه که در تبلیغات مفهومی اهمیت دارد، رسیدن به اهداف مورد نظر است. بنابراین باید به نحوی انجام شود که ذهن بیننده را با موضوع اصلی تبلیغ درگیر کند.

با توجه به تاثیرات مثبت تبلیغات مفهومی در تابلو سازی، منطقی است که روی این جنبه از طراحی تابلو هم تمرکز کافی داشته باشید. یک تابلو اگر تنها به قصد معرفی باشد، شاید نیاز چندانی به تبلیغات مفهومی و پیام رسان نداشته باشد. اما امروزه رسالت تابلو فراتر از معرفی رفته است و اکثرا از آن ها به قصد تبلیغات استفاده می شود. چرا که عصر کنونی عصر تبلیغات و رقابت بر سر فروش بالاتر کالا و خدمات است. معمولاً صاحبین کسب و کارهای مختلف در راستای رسیدن به این هدف دست به اعمال مختلفی می ‌زنند. مشخصا تبلیغات از بین آن ها جایگاه ویژه و خاصی دارد.

اثربخشی یک تابلو برای معرفی کسب و کار شما از نوشتن نام مغازه، فروشگاه یا کسب و کار شما فراتر رفته است. گاهی نیاز است از رنگ هایی خاص استفاده کنید تا حرفه شما را بیشتر نشان دهند. این نکته اشره به اهمیت رنگ در تابلوسازی دارد. مثلا از رنگ سبز ملایم برای داروخانه. گاهی ممکن است از یک سبک نورپردازی خاص استفاده کنید تا تابلوی شما نسبت به تابلوهای اطراف بیشتر به چشم بیاید. گاهی از المان های کاری باید استفاده کرد. مثلا برای یک مغازه برگرفروشی از عکس همبرگر برجسته استفاده کرد، یا برای شیرینی فروشی از آردی که وسطش تخم مرغ افتاده است! این به خود شما بستگی دارد که چقدر ذوق و سلیقه به خرج می دهید و دست تابلوساز را باز میگذارید تا زیبایی بیافریند.

بنابراین اگر هدف شما از سفارش یک تابلوی تبلیغاتی برند شدن و ماندگار شدن در ذهن مخاطب است، حتماً باید به جنبه تبلیغات مفهومی هم توجه داشته باشید. خوشبختانه تابلوسازی نامور با داشتن طراحان ماهر و با تجربه توانسته است به این جنبه از تبلیغات محیطی هم توجه و تمرکز کند. به این صورت که علاوه بر اینکه طرح مورد نظر کاملاً مطابق با خواست و نظر مشتری انتخاب می شود، می تواند از دید طراح مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با نیاز بازار و مباحث مربوط به روانشناسی، تغییر کند. در نهایت اگر طرح نهایی توسط مشتری مورد تایید واقع شد، ادامه کار جهت پیاده سازی مراحل بعدی پیش می رود.

از ایده تا اجرا

خوشبختانه امروزه برای انجام یک طراحی مفهومی که روی تابلو پیاده سازی شود، دیگر آزمون و خطا جایی ندارد. با وجود یک طراح گرافیست انجام این مرحله آسان است. خلاقیت و نوآوری در ساخت تابلوها می تواند شما را یک قدم از رقبایتان، جلوتر ببرد. زمانی که قصد ساخت یک تابلو را داشته باشید، اولین مرحله داشتن ایده است، چه بهتر که این ایده ها، ناب ترین ایده ها در صنعت تابلوسازی باشند.

اگر هیچ طرح خاصی در نظر ندارید، بهتر است این کار را به طراحان و گرافیست های مجموعه‌ های تابلوسازی بسپارید. از طراحی تا ساخت تابلو پروسه ای چند مرحله ای باید طی شود. طرح مورد نظر شما مورد بررسی قرار گرفته و ایرادات احتمالی آن برطرف می گردد. سپس با در نظر گرفتن روانشناسی رنگ ها، ترکیب رنگ مناسب برای طرح انتخاب شده و پس از تایید مشتری به مرحله‌ اجرا، می رود. در مسیر ایده پردازی تا اجرا ممکن است تغییرات مختلفی روی طرح تابلو صورت گیرد که مسلماً انجام تغییرات در این مرحله بسیار ساده تر از زمانی است که ساخت تابلو به مراحل پایانی نزدیک شده باشد. به همین دلیل توصیه می ‌شود تا زمانی که از طرح مورد نظر اطمینان کافی پیدا نکرده اید، وارد مراحل بعدی نشوید.

اهداف بازاریابی شما هر چه باشد باید نمود آن در تابلو مشاهده شود. آن هم نه توسط خود شما، بلکه توسط مردم. تابلوها باید به چند پرسش اساسی که در ذهن مشتریان بالقوه بیرون از مغازه، پاسخ دهند. به اینکه “این مغازه چیست” و “چه خدماتی را به من ارائه می دهد؟” توجه داشته باشید. در واقع خلاقیت در تابلوی شما پاخور مغازه را بالا می برد. مثلا امکان ندارد یک تابلو ترمووود را بالای سر یک کافی شاپ دید و از کنار آن ساده گذشت.

نوع کسب و کار شما نیز خودش به تنهایی به شما ایده هایی می دهد. فراموش نکنید ایده آنقدر باید چکش بخورد تا اجرایی شود. گاهی یک ایده خام می تواند یک تابلوی بد شکل را روی دست شما بگذارد که رغبتی برای نصب آن سر در مغازه نداشته باشید. حتی متراژ عرض خیابان یا کوچه ای که می خواهید تابلو آنجا نصب شود یا مثلا میدان دید تابلویی برای یک پاساژ مهم است.

علاوه بر اینکه شما باید دیده شوید، فراموش نکنید که باید “به خوبی دیده شوید.” هدف شما تنها داشتن یک تابلو با فونت درشت یا برجسته نیست. اشتباه نکنید! گاهی نیاز است به وضعیت آب و هوایی منطقه توجه کنید تا متریال به کار رفته در تابلو را در نظر بگیرید. این در دوام و ماندگاری تابلو بسیار مهم است. شما هر ساله نمی خواهید هزینه تابلو دهید. حتی اگر هزینه آن را هم داشته باشید، این کار از لحاظ بازاریابی عقلانی نیست. چرا که مشتریان شما نباید شما را گم کنند.

تبلیغات مفهومی

طراحی و ساخت تابلو مبتنی بر تبلیغات مفهومی

خیالتان را راحت کنیم. یک تابلوی بد، حس منفی را در ذهن مشتری ایجاد می کند که با هیچ چیز از بین نمی رود. حتی اگر تلاش کنید که هدایای ماهانه بدهید یا قرعه کشی راه بیندازید. حراج بگذارید یا اشانتیون دهید. بالعکس یک تابلوی خوب شما را با یک حس خوب در ذهن و قلب او ماندگار می سازد. حتی اگر هیچ کدام از این ترفندهای بازاریابی را پیاده نکنید. فراموش نکنید که اصالت همیشه ماندگار است و هیچ سرمایه و تبلیغی در یک کسب و کار از یک مشتری راضی بالاتر نیست. امروزه که پیشرفت در صنعت تابلوسازی به وضوح روشن است، با بهره گیری از این صنعت می توانید در صدر رقیبان خود قرار بگیرید.

سخن نهایی

چنانچه هدف شما از ساخت یک تابلو علاوه بر معرفی، شناخته شدن برند و اهمیت دادن به جنبه تبلیغات هم می باشد، بهتر است از تابلوهایی با تبلیغات مفهومی استفاده کنید. این تابلوها با به چالش کشیدن ذهن مخاطب می توانند در همان نگاه اول پیامی که در ارتباط با نوع کسب و کار شماست را به ذهن مخاطب القا کنند. تابلوسازی نامور یکی از تابلوسازی های باسابقه در زمینه طراحی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی است. طی چند سال فعالیت این مجموعه، انواع تابلوها در ابعاد مختلف و با متریال های متفاوتی، به مرحله اجرا رسیده است. همچنین ساخت ارزان ترین تابلوهای تبلیغاتی، با بهترین کیفیت، وجه تمایز این تابلوسازی حرفه ای با دیگر رقیبان خود است. شما می توانید با دیدن نمونه کارهای ساخته شده توسط تابلو سازی نامور، تابلوی مناسب خود را انتخاب کنید.

البته مشاوران و کارشناسان تابلوساز هم می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کرده و متناسب با بودجه ای که برای ساخت تابلو در نظر گرفته اید، بهترین و مناسب ترین نوع تابلوی تبلیغاتی مبتنی بر تبلیغات مفهومی را به شما پیشنهاد کنند.
در انتها اینکه، به منظور دریافت مشاوره و راهنمایی و همچنین سفارش تابلوی تبلیغاتی می توانید با کارشناسان مجموعه تابلوسازی نامور از طریق شماره های درج شده در وب سایت، تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا