۰۲۱-5۷۹۹۶

021-44860911

سوالات متداول
انتقادات پیشنهادات

تابلو پتروشیمی و پالایشگاه

تابلو پتروشیمی و پالایشگاه چگونه است؟

تابلو پتروشیمی و پالایشگاه جز تابلوهای صنعتی در ایران هستند. به ندرت در سطح شهر می توان این گونه تابلوها را دید. مگر آن که در بخش های اداری که مربوط به حوزه صنعت نفت و پتروشیمی است، تابلوهای صنعتی را نصب کرده باشند. اگرچه تابلوهای دفاتر و اداره ها با تابلوهایی که بر سردر کارخانه ها قرار می گیرند، تفاوت های بسیاری دارنید.

عمدتاً در شهرک های صنعتی که در خارج از شهرها وجود دارند، تابلوهایی که تهیه می شود، ماهیت متفاوتی از تابلوهای شهری دارد. معمولاً تابلوهایی با ابعاد بزرگ هستند که جنبه معرفی یک شغل یا صنعت را برعهده دارند. به دلیل دور بودن از شهر، شکل و طراحی بنرها  و تابلوها نیز متفاوت می شود. برای مثال تابلو مغازه یک تابلو شهری است که کاملاً با محیط اطراف خود سازگار می باشد، درصورتی که تابلو پتروشیمی این گونه نیست.

تابلوسازی پتروشیمی در ایران

تابلوسازی برای صنایع پتروشیمی از همه لحاظ با تابلوهای تبلیغاتی و هنرمندانه متفاوت است. در حال حاضر افراد زیادی هستندکه برای مغازه، فروشگاه و یا دفاتر خود به تابلو سازی، سفارش طراحی و ساخت تابلو می دهند. اکثر آن ها نیز تأکید زیادی به زیبایی و خلاقیت دارند. حتی ممکن است برخی از افراد بر روی طراحی فونت تمرکز می کنند و برخی دیگر نیز به طراحی و ساخت لوگو برای تابلو خود توجه ویژه ای داشته باشند.

اما در تابلو سازی پتروشیمی این مورد وجود ندارد. چرا که مفهومی به نام زیبایی و خلاقیت در این بخش بسیار کم رنگ است. هدف اصلی ساختن تابلوهایی است که به سادگی طراحی شده و کیفیت بالایی در ساختن آن ها وجود داشته باشد.

ویژگی تابلوهای صنعت نفت و پتروشیمی

کارخانه ها و پالایشگاه های پتروشیمی، مساحت بسیار بزرگی را در اختیار دارند. همین موضوع نیز باعث شده است که تابلوهای بسیاری در بخش های مختلف آن مورد استفاده قرار گیرد. اولین نکته مهم این که معمولاً چندین کیلومتر قبل از رسیدن به مکان اصلی پالایشگاه، یک یا چند تابلو راهنما نصب می شود. این تابلوها مسافتی که مانده تا به فضای اصلی برسیم را نشان می دهند.

بعد از آن مهم ترین تابلو، آن هایی هستند که در ابعاد بزرگ بر سردر ورودی اصلی نصب می شود. این گونه کارخانه ها معمولاً چند ورودی دارند که برای هر کدام نیاز به تابلو معرفی می باشد. به طور کلی همگی این تابلوها سایز بزرگی داشته و متناسب با نوع کاربری هر فضا، تابلو ورودی خاصی برای آن ساخته می شود.

معرفی تابلوهای راهنما

پالایشگاه ها شبیه به یک شهرک بزرگ تأسیساتی و صنعتی هستند. یکی از ضروری ترین ابزارهایی که می بایست مورد استفاده قرار گیرد، تابلوهای راهنما هستند. شاید تصوری که از تابلو اعلانات و راهنمایی داشته باشید، تابلو کوچک باشد، اما در این بخش از پنل های بزرگی برای این کار استفاده می کنند.

چرا که یک فضای شهرکی وجود دارد که اکثر ترددها با اتومبیل صورت می گیرد، از این رو نیاز به تابلوهای بزرگ برای راهنمایی و معرفی بخش های مختلف است. البته در داخل فضاها از تابلو راهنما کوچک تری نسبت به سایر بخش ها استفاده می شود. در نتیجه تابلو سازی برای هر قسمت ساختار خاص خود را دارا می باشد.

انتخاب تابلو برای صنعت نفت

تابلو سازی، صنعتی است که در سراسر جهان با پیشرفت های چشمگیری روبرو بوده. در طی سالیان گذشته تابلوهای متنوعی وارد بازار شده و در مشاغل مختلف جایگاه خود را پیدا کرده است. در انتخاب تابلو صنعت نفت، اما بسیاری از تابلوها کاربردی نیستند و یا حداقل به شکل بسیار ساده تری مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین در این بخش با چالش انتخاب تابلو مناسب درگیر نمی شویم. زیرا تمامی بخش هایی که نیاز به تابلو معرفی، تابلو تبلیغاتی و تابلوهای راهنما دارند، از پیش تعیین شده و تنها با فرمت هایی که شرکت های بزرگ پتروشیمی در نظر گرفته اند، ساخته می شوند.

تابلو کامپوزیت برای بخش صنعتی

تابلو کامپوزیت در واقع از ورق های آلومینیومی هستند که به صورت فشرده و چندلایه کنار هم قرار گرفته و متریال کامپوزیت را تشکیل می دهند. یکی از مهم ترین و پرکاربردترین زمینه برای تابلو پتروشیمی است. این ورق ها بر روی قاب هایی که از قبل ساخته شده و اصطلاحاً شاسی کشی شده، قرار می گیرند.

یکی از بهترین ویژگی های تابلو کامپوزیت این است که بسیار سبک می باشد، در نتیجه می توان از آن برای ساخت تابلوهای سایز بزرگ استفاده کرد. همچنین به دلیل این که آلودگی به راحتی از روی این ورق ها زدوده می شود، برای صنایع پتروشیمی و تابلو پالایشگاه بسیار مناسب است.

ویژگی های تابلو کامپوزیت

کامپوزیت مزیت های زیادی دارد که باعث شده در صنایع مختلف محبوب بوده و بسیار از آن استفاده شود. اولین ویژگی این است که ورق های مورد استفاده، انواع مختلفی دارند و باتوجه به نیاز خود می توانید یک ورق مناسب را برای ساخت تابلو استفاده کنید. از طرفی تابلوهای کامپوزیتی قیمت بسیار مناسبی دارند، بنابراین برای ساخت تابلوهای بزرگ مقرون به صرفه تر هستند.

یکی از بهترین ویژگی های تابلو کامپوزیت که می توان از آن گفت این که در مقابل شرایط و تغییرات آب و هوایی مقاومت خوبی دارد. همچنین در برابر حرارت و آتش نیز دوام بالایی را دارا می باشد. همان طور که می دانید در صنایع پتروشیمی، یکی از خطرهایی که همواره با آن روبرو هستیم آتش سوزی است. از این رو استفاده از این تابلو باعث می شود تا در چنین مواقعی، ورق های کامپوزیتی سالم مانده و یا کمترین آسیب به آن ها وارد شود.

تابلو چلنیوم در صنعت نفت

در میان انتخاب های محدودی که برای تابلوهای پتروشیمی وجود دارد یکی دیگر از گزینه ها تابلو چلنیوم است. در پالایشگاه به این تابلو نگاهی فراتر از سایر بخش ها می شود. اگر قرار باشد تا برای تابلو فروشگاه از چلنیوم استفاده کنیم، معمولاً به دنبال طراحی فونت های زیبا و یا لوگوهای جذاب می رویم.

اما در این حوزه، متن تابلو با فونت های اداری و ساده نوشته شده و گاهاً نشان تجاری صنایع نفت و پتروشیمی نیز در این وسیله گنجانده می شود. بنابراین با مشکلات طراحی در تابلوسازی پتروشیمی روبرو نیستیم. چرا که همه چیز از قبل مشخص است و تنها باید طبق الگوریتم شرکت های مرتبط، تابلوها طراحی و ساخته شوند.

ویژگی تابلو چلنیوم

تابلوهای چلنیوم در برابر زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند. همچنین گرما و سرما باعث آسیب دیدگی آن ها نمی شود. یکی از ویژگی های برجسته این است که، در برابر ضربه مقاوم هستند و کمتر از بقیه تابلوها صدمه می بینند. از این رو عمر طولانی داشته و برای مراکز پالایشگاهی بسیار مناسب هستند.

در داخل این تابلو می توان لامپ های SMD  و یا LED  قرار داد. که علاوه بر نورانی شدن و جلوه بهتر تابلو، برای شب و دید بهتر در تاریکی کاربردی هستند. این تابلوها را نیز می توان به راحتی تمیز کرد و در صورت وجود آلودگی بر روی ورق ها به آسانی قابل شستشو هستند.

تابلو لایت باکس و در صنعت پتروشیمی

پالایشگاه ها و پتروشیمی از جمله مشاغلی هستند که به صورت شبانه روزی مشغول به کار می باشند. از این رو نصب تابلویی که دارای نورپردازی بوده و در شب هم قابل رویت باشد، یکی از نیازهای اصلی در چنین مکان هایی است. شاید تصوری که از لایت باکس می شود، این باشد که یک تابلو جذاب، برای تبلیغات است.

اما باید گفت که در مشاغلی که مساحت زیادی را در بر می گیرند، استفاده از تابلوهای نورانی کمک می کند تا به راحتی فضاهای مختلف را پیدا کرده و سرگشته نشویم. لایت باکس نیز از تابلوهای بادوام است. از طرفی در اداره ها و دفاتر که مربوط به پتروشیمی هستند، از تابلو لایت باکس استفاده می کنند.

بررسی تابلوهای نمایشگاهی

در حوزه صنعت نفت سالانه نمایشگاه های مختلفی در بخش های داخلی و بین المللی برگزار می شود. تمامی غرفه ها نیاز به تابلوهای سردر و تابلو تبلیغاتی دارند. در این قسمت برای انتخاب تابلو قدرت عمل بیشتری وجود دارد، چرا که غرفه های نمایشگاهی فضایی برای تبلیغات و جذب مشتری هستند.

همچنین در نمایشگاه، می توان از انواع تابلو لایت باکس، لایت باکس ایستاده، لایت باکس آلومینیومی، تابلوهای لایت باکس فریم لس و یا از لایت باکس های دو طرفه استفاده کرد. همه این ابزار برای جذاب تر شدن غرفه های نمایشگاهی و جذب مخاطب است.

نقش تابلوهای تبلیغاتی

بیشترین بخش صنایع پتروشیمی زیر نظر و مدیریت ارگان های دولتی می باشد. به همین دلیل مشتری آنان اغلب شرکت های خارجی  می باشند. البته که صنایع پتروشیمی در حوزه های مختلفی در داخل کشور نیز مورد استفاده هستند. از این رو تبلیغات شکل متفاوتی دارد.

مشتری پالایشگاه ها، مردم عادی نیستند، بلکه شرکت های بزرگ مرتبط با این صنعت می باشند. بنابراین نمی توان در هر مکانی یک تابلو تبلیغاتی استفاده کرد. عمده تابلوها در نمایشگاه صنعت نفت، مورد استفاده قرار می گیرند. نمایشگاه های بین المللی به مراتب مهم تر هستند چرا که معاملاتی که با شرکت های خارجی صورت می گیرد، سود بیشتری به همراه خواهد داشت.

در نتیجه تابلو تبلیغاتی در نمایشگاه های خارجی حائز اهمیت است. نوع طراحی و ساخت آن نیز مهم می باشد. یکی از مواردی که باید یادآور شد، این که طراحی برای تابلو تبلیغاتی صنعت نفت و پتروشیمی باید توسط افراد خبره انجام شود. چرا که تمامی نیازهای مشتری باید در ابعاد تابلو سفارشی، به نمایش گذاشته شود.

پیمایش به بالا
عضویت در خبرنامه

از تخفیف ها و جدیدترین ها با خبر شوید!

ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید: